آفتاب

گزارش سازمان ملل از شکنجه و بدرفتاری با زندانیان افغان

گزارش سازمان ملل از شکنجه و بدرفتاری با زندانیان افغان

طبق گزارش امروز (چهارشنبه) سازمان ملل بر پایه مصاحبه با 800 زندانی، بیش از یک‌ سوم زندانیان افغان که به اتهام مرتبط با درگیری دستگیر شده‌اند مورد شکنجه و سوء رفتار قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، زندانیان 16 متد شکنجه از جمله ضرب‌وشتم، آویزان کردن از دیوار یا سقف، شوک الکتریکی و القای حس خفگی است.

برخی از بازداشت‌شدگان می‌گویند، اندام تناسلی آنها را با دستگاهی همانند آچار پیچ می‌دادند و دیگران نیز گزارش داده‌اند که در شرایط بسیار گرم یا سرد نگه داشته می‌شدند و به آب و غذا دسترسی نداشتند.

گزارش هیات امدادرسان سازمان ملل در افغانستان (UNAMA) نشان می‌دهد، 278 زندانی از 790 تن زندانی مصاحبه شده در حدود 130 زندان طی دو سال گذشته مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته‌اند. این آمار نشان می‌دهد که شمار چنین زندانیانی 14 درصد نسبت به مدت مشابه قبلی کاهش داشته است. بیش از 100 تن از زندانیان زیر 18 سال بوده‌اند و 44 درصد از آنها می‌گویند که شکنجه شده‌اند.

یکی از زندانیانی که در یک تاسیسات اطلاعاتی بازداشت بود، می‌گوید که در روز اول بازداشتش کتک خورد و مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است و روز پس از آن با شلنگ آب به شدت کتک خورده است.

به گفته وی، روز سوم آنها با ابزاری آلت جنسی وی را تا حدی پیچانده‌اند که گریه کرده است و در همین شرایط اعتراف کرده است که عضو شبه‌نظامیان طالبان است.

این زندانی افزود: من ترسیده بودم چرا که آنها تهدید می‌کردند که مرا ناقص می‌کنند. من چیزی نگفتم و پس از آن متنی را که آنها نوشته بودند، انگلشت زدم. فکر می‌کردم اگر مرا ناقص کنند، می‌میرم.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت که 14 درصد کاهش نشان می‌دهد که پیشرفت زیادی حاصل شده است.

وی افزود: هیچ شکنجه سیستماتیکی وجود ندارد و اگر مواردی گزارش شود، آنها رفتار افراد خاصی است که از موقعیت خود سوءاستفاده‌ کرده‌اند. ما کاملا به روند تحقیقات متعهدیم و آن افراد را بازداشت می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N745896

وبگردی