آفتاب

سرانه اسباب بازی در ایران، یک پنجم دنیاست/درآمدصادرات اسباب بازی چین، نصف درآمد نفتی ایران

سرانه اسباب بازی در ایران، یک پنجم دنیاست/درآمدصادرات اسباب بازی چین، نصف درآمد نفتی ایران

سومین جشنواره ملی بازی و اسباب‌بازی به همراه بخش ویژه مسابقه طراحی بازی در محل دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسماعیل محمدیان، دبیر این جشنواره طی سخنانی در این مراسم با بیان این که این جشنواره از روز گذشته آغاز شده و تا هشتم اسفند ماه با تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد، گفت: ساختار کلی این جشنواره در چهار بخش تدارک دیده شده است که شامل سمینار تخصصی طراحی ساخت اسباب‌بازی، نمایشگاه صنعت اسباب‌بازی و دستاوردهای مسابقه ملی اسباب‌بازی، کارگاه‌های آموزشی بازی و اسباب بازی و مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب‌بازی است.

به گفته وی، دومین نمایشگاه صنعت اسباب‌بازی و دستاوردهای مسابقه ملی اسباب‌بازی با حضور 12 غرفه در دانشگاه در حال برگزاری است که در این نمایشگاه علاوه بر بخش بازی و خلاقیت تعدادی از تولیدکنندگان اسباب‌بازی نیز حضور دارند.

محمدیان با بیان این که در این دوره از مسابقات یک بخش ویژه نیز در نظر گرفته شده است که قسمت طراحی بازی می‌باشد، گفت: لزوم اضافه شدن این بخش در این دوره از مسابقات این است که از دیدگاه داوران در بعضی از آثار ساخته شده فرآیند بازی در نظر گرفته شده، اهمیت بیشتری دارد حال آن که ویژگی‌های یک اسباب‌بازی خوب در آنها به چشم نمی‌خورد. بنابراین برای جلوگیری از خروج این قبیل آثار از گردونه مسابقات این بخش ویژه پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: مخاطبان این دوره از مسابقات در سه گروه سنی شامل گروه سنی زیر 15 سال، گروه سنی 15 تا 18 سال و گروه سنی بالای 18 سال قرار گرفته‌اند.

محمدیان با اعلام این که روند برگزاری این دوره از مسابقات اردیبهشت ماه آغاز شد، گفت: در این راستا 700 نفر در قالب 256 تیم از سراسر کشور در این دوره از مسابقات ثبت‌نام کردند. از این میان 163 تیم موفق به ساخت اسباب‌بازی‌های خود شدند و پس از بررسی آثار توسط کمیته علمی، 80 تیم از 15 استان کشور موفق به راهیابی به مرحله نهایی شدند و در نهایت 30 تیم برگزیده در پایان مراسم مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش شورای بین‌المللی صنایع اسباب‌بازی، سرانه مصرف اسباب‌بازی در جهان 26 دلار در آمریکا 334 دلار و در بریتانیا 445 دلار است.

این در حالی است که سرانه مصرف اسباب‌بازی در کشور ما ایران کمتر از پنج دلار می‌باشد.

همچنین ارزش صادرات اسباب‌بازی بزرگترین تولید کننده اسباب‌بازی جهان یعنی کشور چین معادل نصف صادرات غیر نفتی ایران بوده است. در این میان در سال 92 حجم واردات اسباب بازی کشور بالغبر 92 میلیون دلار بوده و در این میان اسباب‌بازی‌های چینی سهم عمده‌ای از این واردات را به خود اختصاص می‌دهند. در حالی که ارزش صادرات اسباب‌بازی در سال 92 کمتر از چهار میلیون دلار بوده است و تقریبا 85 درصد این صادرات به کشور عراق صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N745788

وبگردی