آفتاب
سلطانی‌فر در پاسخ به ایلنا:

20 پرونده تقاضای ثبت جهانی در یونسکو داریم

20 پرونده تقاضای ثبت جهانی در یونسکو داریم

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کاندیدای ما برای ثبت جهانی در سال 2015 منطقه شوش است، یادآور شد: در 2016 یازده قنات تاریخی خود را در نقاط مختلف کشور کاندیدا کرده‌ایم تا بتوانیم در یک حرکت یازده اثر خود را ثبت جهانی کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از حدود 20 پرونده تقاضای ثبت جهانی در یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانی‌فر در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص اظهارات ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی مبنی بر اینکه 14 طرح باستان‌شناسی به علت نبود اعتبار معلق مانده گفت: حجم کارهایی که برای کاوش، حفاری، احیا و مرمت اماکن و سایت‌های فرهنگی و تاریخی داریم اعتباراتی نیاز دارد که تقریبا بیست برابر چیزی است که امسال توانسته‌ایم در بودجه از دولت بگیریم.

وی ادامه داد: البته پشت تقاضای ما استدلال وجود دارد و مشکلات کشور نیز باعث شده همین میزان بودجه در اختیار ما قرار گیرد. ما در کل کشور حدود یک میلیون مکان و بنا و سایت و محوطه تاریخی داریم از این میزان شاید تنها حدود 100 تا 150 هزار بنا شناسایی شده و قابل رویت است یعنی تنها 15 درصد ‌آنها شناسایی شده و بیش از 85 درصد در زیر خاک و دل کوه‌هاست که شاید قرن‌ها لازم باشد که ما آنها را بیرون بکشیم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: از سال 1309 تا الان که اولین قانون حفاظت از اماکن تاریخی به تصویب رسید کل بضاعت کشور ما توانسته نزدیک به 32 هزار بنا را ثبت ملی کند. از بین بناهایی که بسیاری از آنها دارای ارزش تاریخی بالایی هستند 17 اثر در یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

سلطانی فر افزود: تا مقطعی ما با پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی مواجه بودیم و ثبت بناهای تاریخی خیلی جدی پیگیری نشد از 10 یا 12 سال گذشته بحث ثبت اماکن ما در یونسکو آغاز شد ما اقدامات لازم را انجام دادیم. ما تعداد بناهای دارای شرایط ویژه زیاد داریم اما یونسکو بر اساس تقاضای کشورهای مختلف ضابطه‌ای گذاشته که بر اساس آن هر کشور برای هر سال تنها یک سهمیه برای ثبت اماکن تاریخی خواهد داشت. در حالی که ما چند صد اثر واجد ثبت جهانی داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه ما حدود 20 پرونده تقاضای ثبت جهانی در یونسکو داریم، گفت: علاوه بر این 100 پروژه در حال مطالعات اولیه هم داریم، یعنی برای حداقل 100 سال آینده پروژه‌هایی را در نوبت داریم. البته در حال استفاده از روش‌هایی هستیم که بتوانیم در قالب پروژه‌های زنجیره‌ای سالانه چند اثر خود را ثبت جهانی کنیم.

وی افزود: برای مثال در سال 2014 شهر سوخته زابل را به عنوان هفدهمین بنا به ثبت جهانی رساندیم ارزش تاریخی این بنا به وسعت 151 هکتار است و در طول حدود 90 سال گذشته از این میزان حدود 5 درصد مورد حفاری قرار گرفته از همین 5 درصد به قدری ارزش‌های قابل توجه به دست آمده که همین 5 درصد باعث شده در میراث جهانی ثبت شود. کارشناسان پیش‌بینی کردند برای ادامه کاوش این بنا حدود 90 تا 140 سال دیگر زمان نیاز داریم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کاندیدای ما برای ثبت جهانی در سال 2015 منطقه شوش است، یادآور شد: در 2016 یازده قنات تاریخی خود را در نقاط مختلف کشور کاندیدا کرده‌ایم تا بتوانیم در یک حرکت یازده اثر خود را ثبت جهانی کنیم.

سلطانی فر خاطرنشان كرد: در 32 هزار بنایی که ثبت ملی شده اگر میانگین اعتبار مرمت را حدود 10 میلیارد تومان در نظر بگیریم نیازمند 320 هزار میلیارد تومان خواهیم بود. بنابراین کمبود اعتبار دولت کاملا درست است با این حال همواره عنایت دولت به بحث تخصیص اعتبار به سازمان میراث فرهنگی قابل توجه بوده امیدواریم بتوانیم با این میزان بخشی از عقب ماندگی های خود را جبران کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینكه بودجه پژوهشگاه باستان‌شناسی نیز برای سال آینده نزدیک 80 درصد افزایش پیدا کرده است، ابراز داشت: امیدوارم همه پژوهشکده‌هایی که کارشان در طول چند سال گذشته خوابیده بود بتوانند هر چه زودتر فعال‌های خود را احیا کنند.

کد N745514

وبگردی