آفتاب

برگزاری جشن بزرگ «تاریخی گردشگری» روستای پالنگان

برگزاری جشن بزرگ «تاریخی گردشگری» روستای پالنگان

جشن بزرگ تاریخی‌ گردشگری با حضور جمع کثیری از هنرمندان و عموم مردم به‌مناسبت آغاز بهارکوردی در روستای پالنگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)،‌ منطقه‌ی کردستان، جشن بزرگ تاریخی گردشگری پالنگان به‌مناسبت آغاز بهار در این روستای تاریخی، با حضور جمع کثیری از هنرمندان و ساکنان در این روستا و با اجرای برنامه‌های متنوعی برگزار شد.

این جشن بزرگ در راستای ثبت ملی روستای تاریخی و گردشگرپذیر پالنگان، معرفی جاذبه‌ی تاریخی و گردشگری منطقه و رسوم متنوع برای استقبال از ایام نوروز آئین و موسیقی هورامی برگزار شد که با استقبال مردم این روستا و شهرستان کامیاران هم‌چنین سایر نقاط استان روبرو شد.

برگزاری این مراسم برای اولین‌بار در این روستا به‌دلیل در دست اقدام بودن ثبت ملی آن بوده است.

بافت و منظر فرهنگی، طبیعی، بکر و بسیاری از ارزش‌های دیگر موجود در این روستا، علل اقدام در جهت ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور می‌باشد که همین امر موجب شور و نشاط بی‌شائبه‌ای میان مردمان هورامی زبان و به خصوص مردم این روستا شد.

از اهداف برگزاری این جشن که به تبعیت از تاریخ کهن اورامانات و روستای تاریخی پالنگان انجام شده است، گرفتن جشن نوروز، برپایی مراسم آتش‌بازی و مراسم استقبال از فصل بهار است.

بر اساس این گزارش، روستای پالنگان (پلنگان) زیباترین روستای تاریخی استان کردستان و از توابع شهر کامیاران است که در ابتدای منطقه‌ی اورامانات قرار دارد.

این روستا با معماری ویژه‌ی پلکانی، چشم‌انداز منحصربه‌فردی دارد، خانه‌های روستا سنگ‌چین است و مابین سنگ‌ها از هیچ ملاطی استفاده نشده است، طوری‌که پشت‌بام خانه پائین به‌منزله‌ی حیاط خانه بالاتر است.

پالنگان بیش از 1000 نفر جمعیت دارد که به لهجه اورامی صحبت می‌کنند.

علاوه‌بر چشم‌انداز زیبای معماری این روستا، عبور رودخانه‌ی خروشان سیروان از کنار دره‌های روستا، قلعه‌ی تاریخی پالنگان، آبشارهای متعدد پلکانی و چشمه‌های دائمی آب معدنی جلوه‌ی خاصی را به این روستا بخشیده‌ است.

این روستا در موقعیت جغرافیایی گرمسیری واقع است، طبیعت آن زودتر از سایر مناطق کردستان و ایران نو و سرسبز می‌شود.

گرمسیر بودن این روستا به‌علت واقع بودن آن در دره و پائین بودن ارتفاع آن از سطح دریاست که موجب سرسبز شدن زودهنگام گیاهان و گل‌های منطقه می‌شود.

داشتن پوشاک و لباس کردی محلی و گویش هورامی و صنایع‌دستی و منحصر به‌فرد در این منطقه موجب شده تا روستا از منظر فرهنگی و داشتن بناهای تاریخی سنتی هم‌چنین صنایع‌دستی و لباس محلی مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

در روستای تاریخی و فرهنگی پالنگان افرادی هم‌چون استاد سیدی، استاد مولوی هورامی، استاد محمد فهیم، استاد صباح شیانی از مشاهیر شعر و ادب هورامی و همچنین استاد فخرالدین، استاد خدابخش سلیمی، استاد بیسارانی و تعداد زیادی دیگر از استادان برجسته شعر و ادب هورامی پرورده شده‌اند که با توجه به اهداف فرهنگی و هنری که در این جشن وجود داشت از اساتید شعر و خوانندگی از جمله استاد جمیل، استاد فتح‌الله هم‌چنین استاد سعدالله نصیری و برخی دیگر از هنرمندان که همگی از خوانندگان برجسته کوردی و هورامی هستند، دعوت شده بودند.

انتهای پیام

کد N745171

وبگردی