آفتاب

دیدار سیسی با نبیل العربی و تلاش اعراب برای اتخاذ موضعی واحد علیه تروریسم

دیدار سیسی با نبیل العربی و تلاش اعراب برای اتخاذ موضعی واحد علیه تروریسم

رئیس‌جمهور مصر در نشستی با دبیرکل اتحادیه عرب، بر ضرورت همبستگی کشورهای عربی و تحکیم تلاش‌های مشترک برای سامان دادن "اوضاع آشفته جهان عرب" و برقراری صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه اماراتی الاتحاد، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر طی نشست خود با نبیل عربی، دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد: راه‌حل‌های امنیتی و اقدامات نظامی به تنهایی قادر نیست که با تفکر تروریسم و افراطیگری مقابله کند.

وی تصریح کرد: راه‌حل مقابله با تروریسم باید فراگیر بوده و طبق دستورالعمل‌ها و خطابه‌های صحیح دین اسلام که از هرگونه شائبه‌ای به دور است، عمل شود. برای مقابله با تروریسم باید علاوه بر راه‌حل نظامی، تعبیر و تعریف صحیحی از دین اسلام و آموزه‌های آن به مردم ارائه داد چراکه فهم نادرست مواضع دینی منجر به رشد تفکرات تروریستی می‌شود.

سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر در این باره اعلام کرد که دیدار سیسی و العربی درخصوص فراهم آوردن مقدمات برگزاری "نشست عربی" در مصر برگزار شد.

علاء یوسف اظهار کرد: نبیل العربی نیز اعلام کرد که مسائل ملی کشورهای عربی و راه‌های حمایت و تحکیم حاکمیت آین کشورها موضوع اصلی نشست آتی اتحادیه در مصر خواهد بود.

نبیل العربی پیشتر ضمن استقبال از درخواست رئیس‌جمهور مصر برای تشکیل نیروی نظامی مشترک کشورهای عربی برای مبارزه با تروریسم اعلام کرد که زمان اجرای این درخواست آن هم در سایه چالش‌هایی که منطقه با آن روبه‌رو است، بسیای اهمیت دارد.

نبیل العربی تصریح کرد: رویارویی با این چالش‌ها نیازمند تلاش مشترک کشورهای عربی و اتحادیه عرب است. توافقنامه دفاع مشترک کشورهای عربی در سال 1950 میلادی آن هم در چارچوبی کاملا قانونی امضا شد که تنها به مقابله با تجاوزها محدود نمی‌شود بلکه شامل همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای عربی است.

از سوی دیگر عبدالفتاح سیسی با وزیر دفاع مالی نیز دیدار کرد. در این دیدار وزیر دفاع مالی پیام تسلیت رئیس‌جمهور کشور خود را درخصوص حادثه تروریستی اخیر در مصر به عبدالفتاح سیسی تحویل داد.

وزیر دفاع مالی خطاب به سیسی گفت که کشورش خواهان تحکیم روابط دوجانبه با مصر است و مالی به طور کامل در مسیر مبارزه با تورریسم از مصر حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد که کشورش واکنش مصر به جنایت تروریستی که شهروندان مصری در لیبی را هدف قرار دارد، تایید می‌کند چراکه این عکس‌العمل قانونی برای دفاع از امنیت یک کشور است.

عبدالفتاح سیسی نیز ضمن قدردانی از همبستگی و حمایت مالی از مواضع مصر گفت: امیدواریم که با تحکیم روابط میان دو کشور و حمایت‌های کشور مالی، مصر بتواند در استقرار ثبات و امنیت خود موفق شود.

سیسی تصریح کرد: وجود افراد مسلح و گروه‌های تروریستی در لیبی تهدید اصلی برای کشورهای آفریقایی از جمله کشورهای همسایه لیبی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N745159

وبگردی