آفتاب

حسن روحانی: تحمیل و تحریم را در مذاکرات نمی پذیریم

حسن روحانی: تحمیل و تحریم را در مذاکرات نمی پذیریم

رییس جمهوری در نخستین برنامه سفر به استان قم در صحن امام رضا(ع) حرم حضرت فاطمه معصومه با مردم سخن گفت که در آن نکات مهمی همچون نیاز دولت به قم و نپذیرفتن تحمیل و تحریم در مذاکرات وجود داشت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري،  رییس جمهوری در اجتماع بزرگ مردم قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با تاکید بر اینکه دولت پشتوانه خود را در قم می بیند و چشم انداز فردای این نظام ، کشور و ملت را در سایه اندیشه برآمده از حوزه علمیه قم می داند، تصریح کرد: حوزه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند و زیر پرچم سیاست و هیچ حزب و جناحی نرفته و نخواهد رفت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، حوزه علمیه قم را افتخار همه عالمان و محققان دانست و اظهارداشت: ما به نظریه پردازی های دینی و فقهی عالمان دین نیاز داریم ، ما نیاز داریم که همپای دانشگاه و دانشگاهیان، از اجتهاد مجتهدان قم همواره بهره ببریم.
رییس جمهوری از شهر قم به عنوان شهر اجتهاد ، ایثار ، فداکاری و نماد حیات دینی و پناهگاه فکری و معنوی نام برد و با مرور تاریخ پرفراز و نشیب این شهر مقدس گفت: مردم قم هیچگاه اسلام، امام ، نهضت ، انقلاب و حوزه را تنها نگذاشتند.
دکتر روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه "ما مسیر حل معضلات از جمله پرونده هسته ای را با اقتدار و بدون توجه به حاشیه پردازی های برخی ها ، ادامه داده و ادامه خواهیم داد"، گفت: تحریم ضد حقوق بشر است و ایران در مذاکرات تحمیل ، تحقیر و ادامه تحریم ها را نمی پذیرد.
رییس جمهوری افزود: تحریم ظلم به مردم ایران و توسعه حق مردم ایران است و طرف مذاکره کننده بداند ملت ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست برنخواهد داشت و راه توسعه علمی را ادامه خواهد داد و باید پایان این مذاکرات و نتیجه توافق، برداشتن همه تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی باشد.
دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اینکه دولت به تمامی وعده های خود در ۲۴ خرداد وفادار می ماند، گفت: شعار دولت نجات اقتصاد ، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بوده است و ما به راهمان ادامه می دهیم و به منتقدان می گوییم که از حمایت دولت برخوردار بوده و خواهند بود اما تخریب در این کشور جایی ندارد و تخریب گران خانه کهنه خود را ویرانه می کنند.
رییس جمهوری افزود: مردم بدانند طی این ۱۸ ماه، دولت در زمینه اقتصادی با وجودی که وارث ویرانی های فراوان بود، قدمهای بزرگی را با حمایت مردم ، مقام معظم رهبری و پشتیبانی مراجع تقلید برداشته است ؛ قدمهایی که هر منصفی را به تعجب وادار می کند.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه تحجر و افراط نه تنها دنیا بلکه اول دین مردم را می سوزاند ، گفت: تبدیل دین جامع و نجات بخش اسلام به دینی خشک ، جامد ، خشن و غیرمنعطف به آن معنا است که بر دوام ، استمرار و قدرت دین ضربه وارد کرده اند. اسلام دین خشونت و مشقت نیست بلکه دین نجات و دینی است که در چارچوب طاقت بشر تدوین شده است.

اهم محورهای سخنان روز چهارشنبه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جمع اقشار مختلف مردم قم به نقل از ايرنا،به این شرح است:

** دولت پشتوانه خود را در قم می بیند و چشم انداز فردای این نظام کشور و ملت را در سایه اندیشه برآمده از حوزه علمیه قم می داند.

** بزرگترین افتخارات تاریخ علمی، دینی و سیاسی ما از قم و از حوزه علمیه قم هست، امام راحل تربیت یافته این حوزه بود.

**مقام معظم رهبری تربیت یافته همین حوزه بوده است ،مراجع بزرگ، اندیشمندان و محققان که همواره سراحترام به سمت همه آن ها فرود می آوریم تربیت یافتگان همین حوزه هستند.

** مرجعیت عامه شیعه را مرحوم آیت الله العظمی برجرودی در همین حوزه پایه گذاری کرد، قیام امام(ره) در سال 43 از همین حوزه شروع شد.

**حوزه، نهاد مستقل بوده و باقی خواهد ماند؛ زیر پرچم هیچ جناحی نرفته است و نخواهد رفت.

**می خواهم به صراحت اعلام کنم که دولت به قم نیاز دارد.

**ما به نظریه پردازی های دینی و فقهی عالمان دین نیاز داریم ما نیاز داریم که همپای دانشگاه، دانشگاهیان و فرهیختگان از اجتهاد مجتهدان قم همواره بهره ببریم.

**قم زمانی اجتهادش در زمینه لزوم نهضت، تاسیس و تشکیل حکومت اسلامی بود، امروز هم برای رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی به قم نیاز داریم.

**مردم شریف و بزرگوار قم، این دولت به تمام وعده هایی که در 24 خرداد پارسال داده است وفادار می ماند.

**شعار دولت نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بوده است، ما به راهمان ادامه می دهیم، همه مردم ما باید بدانند در طول این 18 ماه دولت در زمینه اقتصادی علیرغم این که وارث ویرانه های فراوانی بود توانسته است به حمایت شما مردم، هدایت رهبر مقام معظم رهبری و حمایت مراجع عظام تقلید قدم هایی بردارد.

**همواره به منتقدان احترام می گذاریم و به آن ها همانند حامیان می گوییم که از حمایت دولت برخوردار بوده و هستند اما تخریب گران جایی ندارند و خانه ویرانه خود را تخریب می کنند.

** مگر آمار اقتصادی را نمی بینند، مگر کنترل تورم را نمی بینند، در این 18 ماه، 7 هزار واحد صنعتی نیمه تمام راه اندازی شده است، بیش از 200 هزار هکتار سیستم آبیاری مدرن و قطره ای فقط در سه استان خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان ایجاد شده، مگر آمار را نمی بینند که سهولت کسب و کار 22 رتبه تغییر کرده است؟ از 152 به 130 رسیده است.

**مگر نمی بینند که در زمینه گاز در ماه های گذشته، 100 میلیون متر مکعب گاز اضافه شده است، باید منصفانه قضاوت کرد، ظرفیت نفت 200 هزار بشکه در روز اضافه شده است، بیایید آمار سال 93 را با سال های قبل مقایسه کنیم، اگر کار مهمی شده به دست شما مردم عزیز و بزرگوار ایران شده است.

**برادری و اتحاد باید صدایش از قم به همه جهان برسد، باید صدای عقلانیت و اعتدال از قم و از حوزه علمیه به گوش همه مردم جهان برسد.

**ما باید قدر این مردم فداکار و عزیز قم را بدانیم که همیشه کنار امام و اسلام ایستادگی کردند.

**گام های مهمی در سیاست خارجی به ویژه همسایگان برداشته ایم، مسیر حل معضلات از جمله هسته ای را با اقتدار بدون این که به صدایی از گوشه و کنار و حاشیه پردازی ها توجه داشته باشیم، ادامه داده ایم وتا نهایت ادامه خواهیم داد.

**در سایه توافق موقت ژنو، بخشی از تحریم ها برداشته شد.

**تحریم ظلم به مردم است، توسعه حق مسلم مردم ایران است.

**با منطق و استدلال مذاکره را ادامه می دهیم اما ملت ایران بداند هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست برنخواهیم داشت و راه توسعه علمی را ادامه خواهد داد.

**باید نتیجه توافق، برداشتن همه تحریم های ظالمانه و غیر قانونی باشد.

**از روز اول در این دولت، من در سازمان ملل هم اعلام کردم که تحریم ضد حقوق بشر است، دیروز در کمیسیون حقوق بشر این جمله مورد تایید قرار گرفت که تحریم ضد حقوق بشر است.

**ما نیستیم که در دنیا منزوی شدیم، دیگران منزوی هستند.

**ما در مذاکرات نه تحمیلی می پذیریم و نه ادامه تحریمی را خواهیم پذیرفت.

**دولت همانند همه روزهای تاریخ این انقلاب، حمایت ملت و مخصوصا حمایت مردم قم و حوزه علمیه و مراجع تقلید را می طلبد، ما می توانیم دست به دست هم دهیم واز پیچ و خم ها عبور کنیم.

2929

کد N745004

وبگردی