آفتاب

قطعنامه‌ تحریم‌ طرف‌های درگیر در سودان جنوبی روی میز شورای امنیت

قطعنامه‌ تحریم‌ طرف‌های درگیر در سودان جنوبی روی میز شورای امنیت

آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را برای اعمال تحریم‌ها علیه طرف‌های درگیر در سودان جنوبی به شورای امنیت ارائه کرد. این اقدام پس از آغاز دور جدیدی از مذاکرات در اتیوپی که به منزله آخرین فرصت برای حل درگیری‌ها میان گروه‌های سودان جنوبی است، صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه رای الیوم، در متن پیش نویس این قطعنامه بر امکان تحمیل تحریم‌های مشخص از جمله بلوکه کردن دارایی‌ها و ممنوع‌السفر شدن کسانی که صلح، امنیت و ثبات را در سودان جنوبی تهدید می‌کنند، تاکید شده است.

همچنین این تحریم‌ها عاملان حملات یا کسانی که در روند توزیع کمک‌های انسانی مانع تراشی می‌کنند، را شامل می‌شود.

در این پیش نویس امکان تحمیل ممنوعیت ارسال سلاح‌ به سودان جنوبی نیز اشاره شده است؛ این اقدامی است که اجرایی کردن آن بیش از آنکه برشورشیان به رهبری" ریک مچار" تاثیر داشته باشد به ضرر سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی تمام می‌شود.

یک مسئول آمریکایی نیز در این باره اعلام کرد: رهبران سیاسی بارها در ارائه راهکار برای برقراری صلح و ثبات در سودان جنوبی شکست خورده‌اند.

وی افزود: هدف ما همکاری با شرکایمان تصویب قطعنامه‌ای است که راه را برای مجازات افرادی باز می‌کند که یافتن راهکار برای بحران سودان جنوبی را دشوار می‌کنند.

تاکنون هفت بار در سودان جنوبی اعلام آتش بس شده است. این کشور از 14 ماه گذشته میلادی تاکنون صحنه درگیری‌های شدید و جنگ داخلی بوده است و طی این درگیری‌ها ده‌ها هزار تن کشته و حدود 45 / 1 میلیون تن آواره شده‌اند.

مذاکره کنندگان منطقه‌ای پنجم مارس(14 اسفند) را به عنوان موعد مذاکرات برای رسیدن به توافق صلح نهایی که شامل تشکیل دولت وحدت انتقالی باشد تعیین کرده‌اند.

برخی دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند که رای گیری در خصوص پیش نویس قطعنامه آمریکا احتمالا هفته آتی انجام می‌شود.

دوشنبه گذشته مذاکرات صلح سودان جنوبی در آدیس آبابا از سرگرفته شد.

انتهای پیام

کد N744969

وبگردی