آفتاب
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی عنوان کرد

لزوم حرکت نظام آموزش عالی به سمت نسل سوم دانشگاه‌ها

لزوم حرکت نظام آموزش عالی به سمت نسل سوم دانشگاه‌ها

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی بر لزوم جهت‌گیری نظام آموزش عالی به سمت تبدیل علم به فناوری و ثروت تأکید کرد و افزود: باید به سراغ نسل سوم دانشگاه‌ها یعنی دانشگاه‌های کارآفرین برویم.

سیدجعفر نظامدوست در حاشیه برگزاری نمایشگاه اشتغال 93 در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه مرکزی، با بیان این مطلب که در دورانی قرار داریم که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود باید به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، افزود: دولت، ملت و خانواده فارغ‌التحصیلان مبالغ هنگفتی را جهت تحصیل این افراد سرمایه‌گذاری کرد‌ه‌اند برآورد شده است که برای هر فارغ‌التحصیل در مقطع لیسانس یک‌و‌نیم میلیارد تومان هزینه می‌شود بنابراین باید برای اشتغال این قشر چاره اندیشی شود.

وی با تأکید براینکه باید زمینه‌ای فراهم شود که این افراد علاوه بر خوداشتغالی دیگران را نیز بکار بگیرند، افزود: یک فارغ‌التحصیل دانشگاه باید به گونه‌ای پرورش یابد که نه تنها نیازمند استخدام دولتی نباشد بلکه برای اشتغال خود به میدان آمده و با کارآفرینی دیگران را نیز بکار بگیرد.

باید به سراغ نسل سوم دانشگاه‌ها برویم

نظامدوست با بیان اینکه باید به سراغ نسل سوم دانشگاه‌ها یعنی دانشگاه‌های کارآفرین برویم، گفت: این دانشگاه‌ها به دنبال ارزش افزوده بوده و علم را به ثروت تبدیل می‌کنند. اگر تا امروز فعالیت دانشگاه‌ها با رویکرد آموزشی یا پژوهشی جوابگو بود از این پس این رویکردها به تنهایی نیازهای موجود را رفع نمی‌کنند و باید به دنبال دانشگاه‌های کارآفرین باشیم.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی و جهاد دانشگاهی به این سمت رفته‌اند و مراکز آموزش عالی را تاسیس می‌کنند که در کنار پرداختن به امور آموزشی و پژوهشی در مسیر کارآفرینی فارغ‌التحصیلان قدم برمی‌دارد.

وی با اشاره به تحصیل نزدیک به سه هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: این نهاد سعی دارد دانشجویانی کارآفرین تربیت کند و این بخشی از خدمت‌رسانی جهاد دانشگاهی به جامعه است.

وی همچنین به راه‌اندازی دفتر اشتغال و تجاری‌سازی ایده‌ها در جهاد دانشگاهی استان مرکزی اشاره کرد و گفت: این دفتر همچون دیگر شعبات آن در سراسر کشور به دنبال ایجاد بستری جهت اشتغال فارغ‌التحصیلان است. این بخش نیازمند نگاه ویژه و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای است براین اساس به دنبال تعمیم این مرکز و ایجاد زمینه اشتغال تعداد بیشتری از فارغ‌التحصیلان هستیم که در حال حاضر از طریق ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد و ... محقق می‌شود.

جهاد دانشگاهی به دنبال تبدیل فناوری به ثروت است

وی ایجاد زمینه تبدیل فناوری به ثروت را از دیگر رویکردهای جهاد دانشگاهی استان مرکزی عنوان کرد و افزود: در ایران در تولید علم دارای رتبه خوبی است اما در تبدیل علم به فناوری و تبدیل فناوری به ثروت موفق عمل نکرده است و امیدواریم با فعالیت این دفتر در این مسیر گام‌های بهتر و بیشتری برداریم.

وی در خصوص نمایشگاه اشتغال 93 نیز گفت: اگر برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به صورت مستمر انجام شود و بتوانیم ارتباط کارآفرینان را با فارغ‌التحصیلان بیشتر کرده و تجارب کارآفرینان را به فارغ‌التحصیلان منتقل کنیم می‌توان به تأثیرگذاری این گونه نمایشگاه‌ها در حوزه اشتغال امیدوار بود.

وی بر لزوم ارائه محصولات کارآفرینان در این نمایشگاه تأکید کرد و با بیان اینکه باید بازار این محصولات برای کارآفرینان فراهم شده و محصولات به مردم معرفی شود برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها را فرصت مناسبی در دستیابی به این اهداف عنوان کرد.

مشاغل جدید باید به فارغ‌التحصیلان معرفی شود

وی بر لزوم معرفی فرصت‌های شغلی جدید به فارغ‌التحصیلان تأکید کرد و گفت: در دنیای امروز نمی‌توان با تکیه بر مشاغل سنتی فارغ‌التحصیلان را کارآفرین کرد و با توجه به وجود فناوری‌ها و علوم و امکانات جدید همچون اینترنت، آی تی‌، مخابرات، هوافضا و نانو که هریک شاخه‌هایی مناسب برای سرمایه‌گذاری در حوزه کارآفرینی از طریق معرفی به دانشجویان و ایجاد زمینه فعالیت آنها در این بخش‌هاست، باید به دنبال ایجاد زمینه فعالیت کارآفرینان در این بخش‌ها باشیم.

وی یکی از اقدامات مهم جهاد دانشگاهی در حوزه کمک به توسعه اشتغال استان را تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مرکزی عنوان کرد که در تدوین برنامه ششم بکار گرفته خواهد شد. در این سند ریز اطلاعات اشتغال موجود و نیازهای آینده هر شهرستان در حوزه اشتغال مشخص شده و این مهمترین خدمتی است که جهاد دانشگاهی در مسیر توسعه اشتغال استان انجام داده است.

انتهای پیام

کد N744891

وبگردی