آفتاب

مخالفت سوزان رایس با سخنرانی نتانیاهو در کنگره

مخالفت سوزان رایس با سخنرانی نتانیاهو در کنگره

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به سخنرانی ماه آینده نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره که قرار است در آن علیه مذاکرات هسته‌ای صحبت کند، گفت: این سخنرانی برای روابط آمریکا و اسرائیل مخرب است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه اورشلیم پست، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت: ما تاکنون خوشبخت بوده‌ایم که سیاست به روابط میان آمریکا و اسرائیل تزریق نشده است.

رایس ادامه داد: اما طی هفته‌های گذشته ما شاهد دعوت رئیس کنگره از بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره و پذیرش این دعوت از سوی نتانیاهو بوده‌ایم. اقدامات این دو نه تنها مایه تأسف بلکه مخرب است.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی جان بونر، رئیس کنگره و سفیر اسرائیل در واشنگتن چندی پیش از نتانیاهو دعوت کردند تا با شرکت در نشست مشترک کنگره در سوم ماه مارس در آن سخنرانی کند.

پذیرش این دعوت از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی واکنش‌های زیادی را در میان سیاستمداران آمریکا به ویژه دموکرات‌ها برانگیخته است. بسیاری از نمایندگان دموکرات کنگره اعلام کرده‌اند در سخنرانی نتانیاهو شرکت نخواهند کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین قرار است در لابی صهیونیستی آی‌پک سخنرانی کند که هر دو نطق وی روی مذاکرات هسته‌ای با ایران متمرکز خواهد بود.

نتانیاهو روز چهارشنبه در نامه‌ای خطاب به دموکرات‌های مجلس سنا گفت که می‌خواهد از این سخنرانی برای ابراز نگرانی‌های اسرائیل نسبت به یک توافق هسته‌ای با ایران که می‌تواند خطری برای اسرائیل محسوب شود استفاده کند.

اورشلیم پست در ادامه نوشت: نتانیاهو یکی از مخالفان اصلی مذاکرات هسته‌ای بوده و تاکنون بارها نسبت به توافقی که قرار است با ایران حاصل شود ابراز نگرانی کرده است.

سوزان رایس همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: ایرانی‌ها نمی‌توانند در همان روز اول ثابت کنند که غنی‌سازی را متوقف کرده‌اند. آنها باید این مسأله را در طول زمان از طریق اقداماتشان که ثابت می‌کند به تعهداتشان پایبند هستند انجام دهند.

انتهای پیام

کد N744889

وبگردی