آفتاب
با تصویب نمایندگان؛

مجلس ردیف هزینه‌ای مازاد درآمد نفتی را حذف کرد/ضرورت ارائه متمم

مجلس ردیف هزینه‌ای مازاد درآمد نفتی را حذف کرد/ضرورت ارائه متمم

نمایندگان بخش هزینه‌ای بند مربوط به مازاد ۱۵ هزار میلیارد تومانی درآمدهای نفتی را حذف کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی بندهای هزینه‌ای لایحه بودجه در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در ابتدای بررسی بندی در خصوص هزینه‌های افزایش درآمدی ۱۵ هزار میلیاردی دولت از محل افزایش قیمت نفت، احمد توکلی با اعلام اخطار قانون اساسی، این بند را مخالف اصل ۵۳ قانون اساسی دانست و گفت: کلیه پرداخت‌ها و اعتبارات مصوب باید در لایحه قید شود اما طبق این بند، به طور کلی به دولت اختیار داده می‌شود که سقف مشخصی به موارد متعدد اعتبار اختصاص دهد.

توکلی افزود: این بند قطعا مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد. پیش از این شورای نگهبان در طرح الحاق موادی به این بند ایراد گرفته بود.

بر اساس این بند، در صورتی که قیمت نفت افزایش پیدا کند، مازاد منابع ارزی تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان به آب، فاضلاب، خاک، راه، راه‌آهن، بنیه دفاعی، انرژی هسته‌ای، پرداخت دیون و تعهدات قانونی دولت، بدهی میادین مشترک نفتی، بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش سرمایه بانک‌ها اختصاص می‌یابد که دولت هیچ سقفی را برای این موارد مشخص نکرده است.

نمایندگان با ۱۲۷ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ رای، این اخطار را به تصویب رساندند.

پس از تصویب این اخطار، تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق پیشنهاد حذف بند را مطرح کرد.

تاجگردون گفت: پیشنهاد حذف بند را دارم. چنین بندی را سال گذشته در کمیسیون داشتیم. در بودجه امسال از دولت پرسیدم چرا بار دیگر آن را به لایحه اضافه کردید؟ چون ما با بحث کاهش قیمت نفت از ۷۲ به ۴۲ دلار مواجهیم. پیشنهادم این است که این بند حذف شود، زیرا اگر قیمت نفت تا ۷۲ دلار بالا برود، هزینه‌ها مشخص شده است.

فرهنگی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با حذف این بند گفت: با اصل موضوع مخالف نیستم. مشکل آیین‌نامه‌ای این است که اگر ما با این حذف بخش هزینه‌ای، بخش درآمدی را حذف کنیم، دچار بلاتکلیفی می‌شویم. اگر نیز بگوییم درآمد را حذف کنیم، خلاف آیین‌نامه است، چون تصویب شده است.

نماینده تبریز ادامه داد: لذا اگر درآمدی را حفظ کنیم و هزینه احتمالی را برایش تعیین نکنیم، نوعی تناقض ایجاد می‌شود.

ابوترابی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: تاجگردون به عنوان رئیس و کارشناس خبره در این حوزه عنوان کرده است، درآمد را در بودجه ندیدیم. آقای کردبچه نیز به عنوان کارشناس خبره در حوزه برنامه‌ریزی همین مساله را مطرح کرده‌اند. لذا به عقیده من سخن آقای فرهنگی وارد نیست.

در پایان نمایندگان با ۱۶۳ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع به حذف این بند رای مثبت دادند.

گفتنی است نمایندگان بخش هزینه‌ای این بند را حذف کردند اما بخش درآمدی آن مبنی بر درآمد ۱۵ هزار میلیارد تومانی دولت از افزایش قیمت نفت باقی ماند.

بر این اساس در صورتیکه دولت در پی افزایش احتمالی قیمت نفت، در آمد مازادی داشته باشد برای نحوه هزینه کرد آن باید متمم بودجه به مجلس ارائه نماید.

کد N744425

وبگردی