آفتاب

خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی شد/ نخست وزیر لیبی: غربی‌ها از تروریسم حمایت می‌کنند

خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی شد/ نخست وزیر لیبی: غربی‌ها از تروریسم حمایت می‌کنند

پارلمان لیبی خلیفه حفتر، فرمانده عملیات کرامت در این کشور را به عنوان فرمانده کل ارتش لیبی منصوب کرد. در همین حال نخست وزیر لیبی تاکید کرد که برخی کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، پارلمان لیبی با برگزاری جلسه‌ای پست جدیدی با نام "فرماندهی کل ارتش" ایجاد و خلیفه حفتر، فرمانده نیروی زمینی ارتش لیبی در زمان قذافی را به عنوان اولین دارنده این سمت معرفی کرد.

در زمان معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی خود وی فرماندهی ارتش و تمامی نیروهای نظامی را بر عهده داشت. عقیله صالح عیسی، رئیس پارلمان لیبی در پایان جلسه دیروز رسما حفتر را که در حال حاضر رهبری عملیات "کرامت" علیه افراط‌گرایان را برعهده دارد به عنوان فرمانده کل ارتش لیبی منصوب کرد.

خلیفه حفتر از مهمترین شخصیت‌ها در تاریخ لیبی بوده و در تمای تحولات کشور از زمان سرنگونی نظام پادشاهی در سال 1969 تا سرنگونی قذافی و پس از آن نقش داشته است. پارلمان لیبی بارها حمایت خود را از عملیات نظامی حفتر برای بازپس گیری مناطقی که تحت سیطره شبه نظامیان تندرو در لیبی بوده اعلام کرده است.

خلیفه حفتر از ماه مه 2014 عملیات نظامی را با عنوان عملیات کرامت برای مقابله با شبه نظامیان تندرو که پارلمان لیبی آنها را تروریست خوانده، آغاز کرده است.

با آغاز انقلاب مردمی علیه نظام قذافی در سال 2011 خلیفه حفتر پست فرمانده نیروهای زمینی انقلابیون را به دست گرفت. در سال 2012 حدود 150 افسر ارشد ارتش لیبی خواهان تعیین خلیفه حفتر به عنوان رئیس ستاد ارتش شدند اما مقامات لیبیایی مخالفت کردند.

از سوی دیگر عبدالله الثنی، نخست وزیر لیبی با انتقاد شدید از مواضع کشورهای غربی درباره لیبی، اعلام کرد که برخی کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند و تلاش دارند تا پایگاه امنی را برای آنها ایجاد کرده و روند سیاسی کشور را ناکام بگذارند.

وی گفت: ما در حال حاضر از یک جریان تندروی سیاسی صحبت می‌کنیم که در راس آن گروه اخوان المسلمین قرار دارد.

الثنی افزود: متاسفانه ما می‌بینیم که آمریکا و انگلیس که از شبه نظامیان حمایت می‌کنند، سیاست ممانعت از ارسال سلاح برای ارتش لیبی با بهانه‌های واهی در پیش گرفته‌اند. اما جریان‌های تندرو به سلاح‌هایی که از ترکیه و دیگر کشورها وارد لیبی می‌شود به راحتی دست می‌یابند.

همچنین ما شاهد این هستیم که قایق‌های جنگی به ساحل لیبی در شهر مصراته و دیگر شهرهای لیبی برای حمایت از شبه نظامیان با سلاح می‌رسد.

الثنی همچنین اعلام کرد: ما با روسیه برای امضای قراردادهایی در خصوص تجهیزات نظامی و سلاح و طرح‌های مهم ارتباط برقرار می‌کنیم چرا که روسیه کشوری محوری و کارآمد در جهان به حساب می‌آید و نقش زیادی نیز در شورای امنیت دارد. ما در حال حاضر برای گشودن صفحه جدیدی از روابط خود با روسیه تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N744375

وبگردی