آفتاب

نگرانی آمریکا از پیشرفت‌های هسته‌ای کره‌شمالی

نگرانی آمریکا از پیشرفت‌های هسته‌ای کره‌شمالی

یکی از مقام‌های ارشد آمریکا اعلام کرد: واشنگتن به شدت نگران پیشرفت‌های هسته‌ای کره شمالی است؛ نگرانی که پس از آن مطرح شد که یکی از موسسات تحقیقاتی آمریکا پیش بینی کرد پیونگ یانگ احتمالا 100 سلاح هسته‌ای را در پنج سال آینده در اختیار خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "سونگ کیم"، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی در سمیناری در واشنگتن گفت که پیشتر نتوانسته درباره یافته‌هایی که توسط کارشناسان موسسه آمریکا ‌ کره در کالج مطالعات بین‌المللی پیشرفته در دانشگاه جان هاپکینز درباره پیشرفت‌های هسته‌ای کره شمالی به دست آمده، نظر بدهد چرا که گزارش ارزیابی‌های دولت آمریکا از پیشرفت‌های هسته‌ای کره شمالی محرمانه بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت: مشخص است که ما به شدت درباره این حقیقت نگران هستیم که کره شمالی در حال ساخت و پیشبرد ظرفیت‌های هسته‌ای خودش است و میدانیم که آنها به فعالیت خودشان در برنامه اتمی ادامه می‌دهند.

کارشناسان در موسسه آمریکا کره سه سناریو را درباره زرادخانه آتی اتمی کره شمالی ارائه کردند و تخمین می‌زنند که این زرادخانه در حال حاضر 10 تا 16 سلاح هسته‌ای داشته باشد.

در ابتدای این امر این کارشناسان اعلام کردند که تا سال 2020 این زرادخانه می‌توان 20 قبضه سلاح اتمی داشته باشد. در دومین سناریو این تعداد تسلیحات به 50 قبضه افزایش یافته و براساس آن کره شمالی می‌تواند به کوچک سازی کلاهک‌های اتمی برای نصب برروی نسل جدید موشک‌های بالستیک میان‌برد و کوتاه برد بپردازد.

جوئل ویت، یکی از تدوین‌گران این گزارش "بدترین سناریو" را مطرح کرد که براساس آن کره شمالی خواهد توانست 100 سلاح هسته‌ای در مدت پنج سال بسازد و به تکنولوژی ویژه‌ای دست پیدا کند که به این کشور اجازه خواهد داد تا تسلیحات را در صحنه نبرد استفاده کنند.

وی ادامه داد: این یک سناریوی بسیار وحشتناک است.

براساس این گزارش همچنین آمده است: کره شمالی با استفاده از سیستم‌های موشکی موجود قادر است تا به شمال شرق آسیا به ویژه کره جنوبی و ژاپن حمله کند. همچنین پیونگ یانگ ممکن است در آینده قادر باشد تا تعداد محدودی از موشک‌های تائه پودونگ را برای حمله به ایالات متحده مستقر کند.

انتهای پیام

کد N744346

وبگردی