آفتاب

اوباما مصوبه احداث خط لوله نفتی کی‌استون را وتو کرد

اوباما مصوبه احداث خط لوله نفتی کی‌استون را وتو کرد

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مصوبه کنگره برای احداث خط لوله نفتی «کی‌استون اکس ال» را وتو کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، کنگره که هر دو مجلس آن در کنترل جمهوری خواهان است روز سه شنبه این مصوبه را برای رئیس جمهور آمریکا فرستاده بود.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت که آقای اوباما این طرح را بدون سر و صدا یا تاخیر وتو کرد.

این خط لوله ۱۴۰۰ کیلومتری قرار بود نفت را از آلبرتا در کانادا به ایالت نبراسکای آمریکا ببرد تا نفت از آنجا از طریق خط لوله های موجود در آمریکا به تگزاس و خلیج مکزیک منتقل شود.

جمهوری خواهان می گویند که این خط لوله باعث اشتغال که به شدت مورد نیاز است خواهد شد اما دموکرات ها و هواداران محیط زیست اخطار می دهند که تصاعد گازهای کربنی را افزایش خواهد داد و به گرمایش زمین دامن خواهد زد.

این سومین وتو در طول دوره ریاست جمهوری اوباما و اولین وتو از ماه نوامبر است که کنترل کامل کنگره به دست جمهوری خواهان افتاد.

در ماه های آینده انتظار می رود او طرح های بیشتری را وتو کند چون جمهوری خواهان گفته اند طرح هایی را برای لغو یا محدود کردن اقدامات آقای اوباما در زمینه بهداشت عمومی، مهاجرت و اصلاحات در عملکرد موسسات مالی تصویب خواهند کرد.

خط لوله نفتی «کی‌استون اکس ال» اولین بار بیش از شش سال قبل پیشنهاد شد اما مسکوت ماند چون برای عبور از مرز بین دو کشور نیازمند مجوز دولت فدرال بود.

کاخ سفید گفت که مصوبه کنگره دخالت در فرآیند عادی صدور مجوز فدرال برای چنین پروژه ای است.

جمهوری خواهان اکثریت کافی که مصوبات آنها را در برابر وتوی رئیس جمهور مصون کند ندارند و بنابراین در نظر دارند طرح کی استون را در یک مصوبه مهم مربوط به انرژی، مخارج دولت و تاسیسات زیربنایی بگنجانند به این امید که احتمال وتوی آن کم شود.

کد N744315

وبگردی