آفتاب
جلالی در نشست حقوق و امنیت هسته‌ای:

لغو تحریم‌ها و ارایه هرگونه امتیازی باید همزمان انجام شود

لغو تحریم‌ها و ارایه هرگونه امتیازی باید همزمان انجام شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه باید در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 شرایط لغو تحریم‌ها به صورت جدی بررسی شود، گفت: دیپلماسی هسته‌ای زمانی با حقوق امنیت ملی منطبق است که به طور همزمان جنبه‌های تعاملی و بازدارندگی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نشست علمی حقوق و امنیت هسته ای با حضور کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و کارشناسان و اساتید دانشگاه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

جلالی در این نشست با بیان اینکه ارتقای فناوری هسته ای و فناوری های دیگر جایگاهش در سند چشم انداز مشخص شده است گفت: یکی از بحث های دهه چهارم انقلاب تولید علم و بومی سازی فناوری است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده اند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران گفت:‌ در برابر روند مذاکرات هسته ای سه رویکرد وجود دارد ، رویکرد اول، رویکرد تقابلی است، بر اساس این رویکرد برخی خواستار خروج معاهده ان. پی. تی و اتخاذ برخورد تهاجمی هستند و بر این باورند که همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نتیجه‌ای جز افزایش مطالبات آمریکا و شرکایش را به همراه ندارد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: رویکرد دوم ، رویکرد وادادگی است، این افراد خواستار انجماد غنی سازی اورانیوم به طور کامل اجرای کامل مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت بدون توجه به پیامدهای پس از آن هستند و در این رویکرد الگوهایی مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی مورد توجه قرار می گیرد که سوخت هسته ای خود را از باشگاه سوخت تامین می‌کند.

وی اضافه کرد: اما رویکرد سوم تعامل سازنده و اتخاذ دیپلماسی هوشمندانه و فعال است، این افراد به دنبال تداوم چرخه کامل سوخت و حفظ غنی سازی اورانیوم حتی به میزان کم افزایش رایزنی ها با آژانس بین المللی انرژی هسته ای هستند، در این رویکرد مسئولان و دیپلمات ها بر اساس سه اصل عزت ، حکمت و مصلحت و ارائه دیپلماسی فعال و هوشمند به دنبال دفاع از حقوق هسته‌ای ایران هستند.

جلالی در ادامه اظهاراتش اصول مبانی حقوق هسته‌ای ایران را تشریح کرد:‌ از اصول موجود می‌توان به توجه به خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌ای، حمایت از اصل تحقیق و توسعه دستیابی به یک گفتمانی و سازوکارهای پیشبرد هسته‌ای، مقاومت سازنده در راستای توسعه پایدار و چارچوب تحقیق و توسعه استفاده از الگوی بازدارندگی و موزائیکی اشاره کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کشورمان در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه گفت: یکی از راههای تبیین دیپلماسی هسته ای منسجم در راستای منافع و امنیت ملی تضعیف ذهنیت پتانسیل تهدید در بازیگران منطقه‌ای است که در این میان ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته ای اهمیت بالایی دارد، در سالیان گذشته مناطق عاری از تسلیحات هسته‌ای در آمریکای لاتین در سال1967 آفریقا، آسیای شرقی ایجاد شده است و ایران نیز پیشنهاد ایجاد چنین منطقه‌ای را داده است.

وی با اشاره به روند مذاکره هسته‌ای ایران و 5+1 با تاکید بر اینکه باید شرایط لغو تحریم ها به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد گفت: باید کارشناسان برجسته حقوق بین الملل بررسی کنند که تحریم های اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت به چه شکل و روندی قابل لغو هستند وقبل از ارائه هر گونه امتیازی در برابر لغو تحریم ها باید امکان لغو آن ها مورد بررسی قرار گیرد، دیپلمات هسته‌ای زمانی می تواند با حقوق امنیت ملی منطبق باشد که به طور همزمان جنبه های تعاملی و بازدارندگی داشته باشد.

همچنین در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین سلیمی از حقوقدانان شورای نگهبان با اشاره به پرونده ترور دانشمندان هسته ای ایران گفت: یکی از پدیده‌هایی که بیشتری خسارت را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نظام وارد کرده است ترورهایی است که درطول این مدت در کشور به وقوع پیوسته است.

وی با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران به حق قربانی تروریست شده است گفت:‌اگر امروز می بینیم که صهیونیست ها به صورت آشکار برای مقابله با نظام در هرکجا می ایستند به خاطر ضربه ای است که 36 سال پیش در ابتدای انقلاب خورده اند.

انتهای پیام

کد N743801

وبگردی