آفتاب
نائب رئیس مجلس:

باید در کشور به دنبال عمران و آبادانی متوازن باشیم

باید در کشور به دنبال عمران و آبادانی متوازن باشیم

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم خلق منابع درآمدی پایدار توسط شهرداری ها گفت : باید با استفاده از منابع درآمدی پایدار، عمران و آبادانی متوازن را در کشور ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد حسن ابوترابی فرد در مراسم اختتامیه چهارمین نمایشگاه بین المللی جامع مدیریت شهری با اشاره به منشور حکمرانی حضرت امیرالمومنین (ع) خطاب به حکمرانان سرزمین های اسلامی گفت: در این منشور چهار وظیفه برای حکمرانان سرزمین های اسلامی تبیین شده است که همین چهاروظیفه امروز نیز باید در دستور کار مدیران ومسئولین کشور قرار گیرد.

وی افزود: جمع آوری مالیات یا تامین منابع مالی یکی از وظایف حکومتی هست که مسئولین کشور با تامین آن می توانند خدمات مناسب را به شهروندان ارائه کنند. البته این مسئله در کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اصل مغفول مانده است.

نائت رئیس مجلس شورای اسلامی، وظیفه دوم را تامین امنیت خواند و افزود: خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تامین امنیت در دنیا رتبه نخست را دارد و در عمر سپری شده از انقلاب اسلامی کشورمان به نمادی از امنیت تبدیل شده است. البته این موضوع به حوزه وظایف مدیریت شهری خیلی مرتبط نیست.

وی افزود: تربیت نیروی انسانی سومین وظیفه مدیران شهری است که در این حوزه خود مدیران شهری مسئولیت دارند، همانطور که شوراهای اسلامی و شهرداران برای تربیت نیروهای انسانی در کشور مسئولیت دارند.

وی چهارمین وظیفه حکومت های اسلامی را آبادانی و عمرانی سرزمین های اسلامی خواند و گفت: مسئولین شهرها وروستاها اولا باید منابع مطمئن و پایدار را خلق کنند و در مرحله بعد نقش مهم خود را در توسعه نیروی انسانی ایفا کنند. قطعا در مراحل بعدی باید نقش کلیدی خود در عمران و آبادی را با استفاده از منابع درآمدی پایدار ایفا کند.

وی بااشاره به انضباط مالی به عنوان یکی از الزامات توسعه در کشور گفت:‌انضباط مالی یعنی موازنه بین در آمد و هزینه ها . اگر می خواهیم خدمات خود را گسترش دهیم از منابع درآمدی پایدار و مطمئن باید استفاده کنیم و در مرحله بعد بهره بری از منابع را افزایش دهیم.

وی تاکیدکرد:‌ با خلق منابع درآمدی پایدار و داشتن نقشه راه پایدار می توان عمران و آبادانی متوازن را محقق کرد. باید در ارائه خدمات در سطح کشور شاهد توازن باشیم و این توازن تنها با داشتن نقشه راه دقیق محقق می‌شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پویایی مدیریت شهرهای کشور ادامه داد: اگر نحوه مدیریت کلان شهرها در کشور ظرف ده سال آینده بررسی کنیم قطعا شاهد آبادانی شهرها به ویژه کلان شهرهای کشور خواهیم بود. یکی از دلایل مهم تحول مدیریت شهری فرصتهایی است که قانون برای مدیریت های شهری درنظر گرفته است. در چارچوب اختیارات و فرصت هایی که قانون دراختیارمان قرار داده و با استفاده از منابع درآمدی پایدار می توانیم آبادانی و عمرانی شهرها را دنبال کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه شرایط موجود و تمام فشارهای مالی بر شهرداری ها با وجود اختیارات قانونی که این شهرداری ها دارند می توانند در اوج تحریم ها پویایی خود را حفظ کنند و قطعا این رمز پایداری شهرداری ها است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی جامعه مدیریت شهری گفت:‌این نمایشگاه فرصت مناسبی را برای بهره بری بهتر از منابع درآمدی ایجاد می‌کند به نحوی که تولید کنندگان با نیازهای شهرداری ها آَشنا می‌شوند و مطابق آن گام بر می دارند.

وی افزود: در گذشته تولید کالا نقش محوری راایفا می کرد و تولید کالا بود که بازار را به دست می گیرد اما امروز بازار تبدیل به یک بازار پررقابت و سختی شده و تولید کننده ای در این بازار موفق است که بازار مطمئنی را به دست آورده باشد و این نمایشگاه این فرصت را برای تولید کنندگان به وجود آورده است. قطعا در منطقه با توجه به کشورهای همسایه بازار مناسبی را در اختیار داریم. امروز بازار عراق ظرفیت بالایی را در اختیار کشورمان قرار می دهد تا تولید کنندگان ما بتوانند تولیدات خود را در این بازارها عرضه کنند.

وی تاکید کرد: امیدوارم تولید کنندگان کشور با شناخت نیازهای شهرداری ها و استفاده از فرصتی که این نمایشگاه در اختیارشان قرار می دهد متناسب با بازار گام بردارد.قطعا دولت و مجلس این همت را دارند که در کشور شهرهای بهتری داشته باشیم. امروز دغدغه دولت این است که شهرداران خدمات بهتری به مردم ارائه کنند. مجلس نیز هر پیشنهادی که موضوع کمک به شهرداری ها و دهیاری ها بوده با بالاترین امکان رای به تصویب رسانده اما برخی محدودیت ها نیز وجود دارد که باعث می‌شود بعضی از مشکلات درخصوص شهرداری ها و دهیاری ها همانند سابق ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

کد N743531

وبگردی