آفتاب

اسنودن: از افشای اطلاعات پشیمان نیستم

اسنودن: از افشای اطلاعات پشیمان نیستم

مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا مکرراً گفته که از افشای اطلاعات محرمانه اصلا پشیمان نیست و اعلام کرده اگر دوباره بخواهد همان‌کارها را انجام دهد این بار کار خود را با یک تغییر انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری راشاتودی، ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که در روسیه پناهنده است، در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ آنلاین در وب‌سایت "ردیت" در پاسخ به این سوال که اگر زمان به عقب برگردد متفاوت عمل می‌کند، گفت: در این صورت من زودتر به افشاگری اقدام می‌کردم. اگر من کمی زودتر پا پیش می‌گذاشتم، این برنامه‌ها کمتر بسط می‌یافت و افراد کمتری مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفتند. زمانی که اختیار و قدرت جدیدی را به دولت اختصاص می‌دهید، سخت می‌توان از آن عقب نشست. اجازه ندهید چنین اتفاقی در کشور شما اتفاق بیفتد.

اسنودن افزود: تا پیش از 2013، اگر شما می‌گفتید که آژانس امنیت ملی آمریکا تماس‌های تلفنی همه را ضبط می‌کرد و مقر نظارت و جاسوسی انگلیس از خبرنگاران و وکلا جاسوسی می‌کرد، مردم ابروهایشان را بالا می‌انداختند و آن را یک تئوری توطئه می‌خواندند. اما آن روزها گذشته است. حقایق باعث شده تا گمانه‌زنی‌های ما متوقف شود.

در حالی که تمرکز اصلی رسانه‌ها بر انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا معطوف است، از اسنودن درباره این مساله سوال پرسیده شد که چگونه برنامه‌ها و اقدامات جاسوسی آژانس می‌تواند به یک مساله مهم در این کمپین انتخاباتی بدل شود و وی گفت: فعال بودن و سازماندهی فاکتورهای مهمی هستند.

اسنودن در پاسخ به اینکه در حال حاضر سرویس‌های امنیتی روسیه بر تمام جوانب زندگی‌اش کنترل دارند، گفت: چنین مساله‌ای صحت ندارد.

وی هم‌چنین ادعاها درباره اینکه جاسوس روس‌هاست را رد کرد و افزود: اگر من جاسوس دولت روسیه بودم، چرا باید یک ماه در فرودگاه اقامت داشته باشم به جای آنکه به من مدال بدهند و از من تقدیر کنند؟ من هرگونه همکاری با اطلاعات روسیه را رد می‌کنم.

در این نشست خبری آنلاین، لورا پویتراس و گلن گرینوالد، دو تن از خبرنگارانی که به اسنودن در افشای بخش اول این اطلاعات محرمانه کمک کرده بودند، در کنار وی حضور داشتند.

انتهای پیام
کد N743442

وبگردی