آفتاب
آیت الله نوری همدانی:

جامعه اسلامی باید عزتمند باشد/ انسان برابر جامعه مسئول است

جامعه اسلامی باید عزتمند باشد/ انسان برابر جامعه مسئول است

قم - یکی از مراجع تقلید با اشاره به شرایط جامعه اسلامی، گفت: جامعه اسلامی باید قدرتمند و دارای عزت باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله حسین نوری همدانی ظهر سه شنبه در دیدار تعدادی از افسران و فرماندهان مجتمع امام علی(ع) با وی، با بیان اینکه برای هر انسان سه نوع مسئولیت در زندگی وجود دارد، خودسازی را اولین مسئولت هر انسانی عنوان و بیان کرد: انسان‌ها باید در مسیر خودسازی گام برداشته و مراحل آن را طی کنند، عده دیگری از انسانها از آغاز خلقت کامل بوده‌اند.

وی با بیان اینکه تنها انبیا الهی هستند که به شکل کامل آفریده شده‌اند، گفت: اولین گام در خودسازی ایمان قلبی است و چنانچه پیوند میان دل انسان و خداوند برقرار باشد انسان در مسیر خودسازی گام برخواهد داشت.

استاد برجسته حوزه به آفرینش آسمان و حرکت کرات در آن اشاره و بیان کرد: خداوند به گونه‌ای آسمان را خلق کرده که در آن همه در حال حرکت هستند و هیچ یک با هم برخورد ندارند و خداوند نیز می‌فرماید که به آسمان بنگرید تا خدا را بشناسید.

آیت الله نوری همدانی مرحله بعدی در خودسازی را توجه به علم و فناوری و تحقیق دانست و ادامه داد: هر چه بیشتر در این مرحله گام برداشته شود به همان نسبت در خودسازی نیز گام‌های بیشتری برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: سومین مرحله در خودسازی عقل و بصیرت است که علم با عقل متفاوت است زیرا عقل به معنای داشتن بصیرت است و ممکن است و بسیاری از افراد ممکن است دارای علم باشند اما از بصیرت برخوردار نباشند.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه چهارمین مرحله در خودسازی عمل، تقوا و تعهد است، گفت: انسان موجودی اجتماعی است و نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند بنابراین هر انسانی در برابر اجتماع مسئول است.

وی ادامه داد: عربستان سعودی پول نفت خود را در راه جلب توجه آمریکا و ضرر زدن به ایران خرج می‌کند که این برخلاف اسلام است زیرا اسلام می‌گوید مسلمانان باید با یکدیگر مانند برادر رفتار کنند.

وی ادامه داد: داعش و سلفی‌ها نیز توسط آمریکا و صهیونیست در راستای ایجاد تفرقه بین مسلمانان ایجاد شده است.

آیت الله نوری همدانی همچنین به مسئولیت افراد در برابر وظایف و مشاغل خود اشاره کرد و گفت: مسئولیت شغلی اهمیت بسیاری دارد و هر انسانی باید در برابر شغل خود انضباط و برنامه داشته باشد.

وی همچنین به میلاد حضرت زینب(س) اشاره و بیان کرد: عمل حضرت زینب(س) یک حماسه بود زیرا یک زن باید چنان قوی باشد تا بتواند در برابر دشمنان در جریان کربلا بایستد، حضرت زینب(س) در کوفه خطبه‌ای خوانده که غوغا کرد، که این خطبه بسیاری از این خرافات را آشکار ساخت.

استاد سطوح عالی حوزه گفت: خوشبختانه امنیت ایران در هیچ جای دنیا وجود ندارد که این ناشی از فداکاری های مردم است.

کد N743344

وبگردی