آفتاب

کشته شدن ده‌ها داعشی در نینوا و الانبار و ادعا درباره سرنگونی جنگنده ائتلاف در سامرا

کشته شدن ده‌ها داعشی در نینوا و الانبار و ادعا درباره سرنگونی جنگنده ائتلاف در سامرا

در پی درگیری میان نیروهای عراقی با اعضای داعش و همچنین حملات ائتلاف در نینوا و الانبار حدود 70 داعشی کشته شدند. همچنین داعش اعلام کرد که یک جنگنده ائتلاف را در نزدیکی شهر سامرا سرنگون کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، منابع عراقی اعلام کردند که در پی عملیات نیروهای دولتی در شهر رمادی، مرکز استان الانبار 23 داعشی کشته شدند. نیروهای عراقی در این عملیات اقدام به منفجر کردن تونلی کردند که افراد مسلح داعش قصد داشتند از آن برای رسیدن به مرکز مجتمع مذکور استفاده کنند.

در همین حال وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد که نیروهای دولتی موفق شدند تمامی ساختمان‌های دولتی در شهر بغدادی را بازپس بگیرند و به پایان عملیات آزادسازی این شهر نزدیک شده‌اند. در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است که در اثنای عملیات پاکسازی این شهر از لوث وجود داعش 18 داعشی کشته شدند. نیروهای امنیتی عراق در واقع از امروز توانسته‌اند امنیت را در مجتمع مسکونی شهر البغدادی برقرار کنند و در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل عملیات آزادسازی این شهر جهت محاصره داعش در هیت هستند.

شهر هیت که در غرب رمادی واقع است، مرحله دوم عملیات نیروهای عراقی با هدف بازپس‌گیری کامل البغدادی و برقراری امنیت در اطراف پایگاه هوایی عین الاسد است. به گفته مسئولاننظامی عراق نیروهای این کشور عملیاتی امنیتی را از شهر البغدادی تا هیت آغاز کرده‌اند تا مناطق «العلم»، «الدور»، «البوعجیل» و بقیه مناطق در تکریت و صلاح‌الدین را آزاد کنند.

همچنین تحسین ابراهیم، سخنگوی وزارت دفاع عراق اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف، اعضای داعش را که از سوریه به سمت عراق می‌رفتند در نزدیکی استان نینوا هدف قرار دادند که موجب کشته شدن 30 داعشی و زخمی شدن ده‌ها تن شد. اعضای داعش همچنین پس از حملات هوایی ائتلاف یک پایگاه هوایی را در نزدیکی نینوا تخلیه کردند.

در همین حال داعش در پایگاه ارتباط اجتماعی توییتر مدعی شد که یک جنگنده ائتلاف را در منطقه «الجلام» در نزدیکی شهر سامرا سرنگون کرده است.

از سوی دیگر جمال محمد، رئیس ستاد نیروهای پیشمرگ اعلام کرد که این نیروها طی عملیات مشترکی با همکاری یگان‌های حمایت مردمی وابسته به حزب اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه توانستند کنترل شش روستا از توابع شهر «سنونی» در غرب موصل را در دست بگیرند و در حال حاضر 95 درصد این شهر تحت کنترل کردهاست.

یک فعال در شهر موصل نیز اعلام کرد که داعش اعضای عرب و خارجی خود را از فلوجه و روستاهای واقع در مرز سوریه را به موصل گسیل داشته تا به تقویت نیروهای خود برای مقابله با حمله احتمالی به این شهر بپردازد. این گروه همچنین خانواده‌های اعضای خارجی خود را به سوریه منتقل کرده است.

داعش تمامی تجهیزات و خودروی نظامی خود را مخفی کرده و مقرهای خود را به داخل مناطق مسکونی برده تا با به کارگیری غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی از تلفات خود در حملات ائتلاف ممانعت به عمل آورد.

به گفته این فعال عراقی داعش در جنگ آتی به خودروهای بمب‌گذاری شده و عاملان انتحاری تکیه کرده است.

سعید مموزینی، یکی از مسوولان حزب اتحادیه دموکرات کردستان در موصل نیز گفت: داعش 180 تن از ساکنان این شهر را که طی دو ماه گذشته بازداشت کرده بود در ازای گرفتن یک میلیون دینار از هر نفر آزاد کرد.

وی افزود: در حملات روز گذشته جنگنده‌های ائتلاف بیش از 100 داعشی در شهرستان «القیاره» در جنوب موصل و مناطق «الغزلانیه» و «حمام العلیل» کشته شدند.

انتهای پیام

کد N743187

وبگردی