آفتاب

جن ساکی: به پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای دست یافته‌ایم

جن ساکی: به پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای دست یافته‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دور اخیر مذاکرات هسته‌ای را سازنده خواند و گفت:‌ ما در این رایزنی‌ها به پیشرفت‌هایی دست یافتیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره‌ی دور بعدی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: ما در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری این مسابقات در سطح مدیران سیاسی هستیم که دوشنبه هفته آینده به منظور ادامه رایزنی‌ها آغاز خواهد شد.

جن ساکی درباره‌ی حضور وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات بعدی گفت: جان کری می‌تواند در این مذاکرات شرکت کند اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است. همان طور که همکاران من گفته‌اند ما به پیشرفت‌هایی در رایزنی‌های‌مان رسیده‌ایم اما هنوز کار زیادی برای انجام داده وجود دارد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی محتویات مذاکرات هسته‌ای اخیر اظهار کرد: همان طور که پیش از این گفته‌ایم ما خواستار محرمانه نگه داشتن مذاکرات به منظور ادامه دستیابی به پیشرفت‌های آن هستیم.

او ادامه داد: اما ما هم‌چنان گزارشاتی از مذاکرات را در اختیار اسراییل و کنگره قرار می‌دهیم.

جن ساکی در پاسخ به گزارشاتی که مدعی نزدیک شدن ایران و آمریکا به یک توافق است که بر اساس آن برنامه هسته‌ای تهران در ابتدا محدود و سپس به طور تدریجی افزایش خواهد یافت گفت: من نمی‌توانم جزییاتی درباره‌ی مذاکرات ارائه دهم. ما همیشه گفته‌ایم که نمی‌خواهیم به طور علنی مذاکره کنیم بنابراین من نیز نمی‌خواهم این سیاست را تغییر دهم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود:‌ درباره‌ی این گزارشات نیز باید بگویم همان‌طور که می‌دانید ما به دنبال دستیابی به یک برنامه اقدام مشترک جامع هستیم که به طور قطع یک مدت زمان چند ساله خواهد داشت. اما ما نمی‌خواهیم درباره‌ی چگونگی مدت زمان و شرایط این توافق صحبت کنیم.

وی تاکید کرد: ما در حال کار روی جزییات هستیم. توافق هسته‌ای بخش‌هایی دارد که باید همانند یک پازل با یکدیگر هماهنگ شود. واضح است که ظرفیت غنی‌سازی ایران یکی از موضوعات مورد بحث است اما من جزییات بیش‌تری در این باره ارائه نمی‌کنم.

جن ساکی علاوه بر این درباره‌ی خبر پیشنهاد روسیه به ایران برای تحویل سامانه‌ی Antey-2500 به جای سامانه ضد موشکی S-300 گفت: ما این گزارشات را مشاهده کرده‌ایم و تا آنجایی که می‌دانم هیچ یک از طرف‌ها تاکنون آن را تایید نکردند اما اگر این گزارشات که روسیه تصمیم گرفته است به ایران S-300 نفروشد صحت داشته باشد ما از آن استقبال می‌کنیم اما با فروش سامانه Antey-2500 نیز مخالفیم.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره حضور وزیر انرژی این کشور در مذاکرات هسته‌ای اخیر در ژنو اظهار کرد:‌ حضور وزیر انرژی نشان می‌دهد که این رایزنی‌ها تا چه اندازه فنی هستند و ما درباره‌ی شرکت کردن وی در دور بعدی مذاکرات نیز طی روزهای آینده تصمیم‌گیری می‌کنیم.

او تاکید کرد:‌ مذاکرات هسته‌ای ماهیتا فنی است و همان طور که می‌دانید ما در حال تلاش برای دستیابی به یک چارچوب در هفته‌های پیش‌رو هستیم. بنابراین لازم بود که افرادی فنی در سطح بلند پایه با افرادی مشابه در ایران گفت‌وگو کنند تا بتوانند اختلافات باقی‌مانده را حل کنند.

انتهای پیام

کد N743159

وبگردی