آفتاب
آزمون طرح تربیت حافظان قرآن 15اسفند برگزار می‌شود

شرفخانی: دست‌های مهربانی30هزار نیازمند و 10هزار خانوار را پوشش می‌دهد

شرفخانی: دست‌های مهربانی30هزار نیازمند و 10هزار خانوار را پوشش می‌دهد

معاون سازمان اوقاف گفت: بزرگترین رویداد حفظ قرآن کریم کشور با آزمون مرحله سوم طرح تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه با شرکت بیش از 300 هزار نفر در بقاع متبرکه، حسینیه‌ها، مدارس و موسسات و در 550 حوزه امتحانی 15 اسفند برگزار می‌شود.

معاون سازمان اوقاف گفت: بزرگترین رویداد حفظ قرآن کریم کشور با آزمون مرحله سوم طرح تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه با شرکت بیش از 300 هزار نفر در بقاع متبرکه، حسینیه‌ها، مدارس و موسسات و در 550 حوزه امتحانی 15 اسفند برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شرفخانی صبح امروز در نشست خبری آزمون طرح ملی حافظان قرآن کریم و طرح دست های مهربانی با بیان این‌که «یکی از وظایف مهم سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین خیراندیش است» گفت: با توجه به این‌که فعالیت‌ها در عرصه‌های اقتصادی،‌ حقوقی، عمرانی و سایر امور انجام می‌شود باید ما همین نیات را اجرا کنیم.

وی افزود: ما به دنبال شفاف سازی نیات واقفین در جامعه هستیم. همچنین می‌خواهیم مردم از برکات وقف بهره‌مند شوند و در همین راستا طرح مهندسی کردن اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، افزود: یکی از کارهای ما برگزاری طرح‌ها به مناسبت‌های ویژه است. به طور مثال طرح پیوند آسمانی با موضوع ازدواج، طرح زائران حرم رضوی، طرح زائران حرم حسینی (ع)،‌ طرح مهر تحصیلی و طرح مهر تندرستی برگزار می‌شود. طرح مهر تندرستی در رابطه با دارو و درمان و خدمات پزشکی است که بر اساس نیات واقفین برنامه‌ریزی شده است.

شرفخانی گفت: طرح دست‌های مهربانی با نیت صحیح اجرای واقفین با نیت صحیح اجرای واقفین خیراندیش در رابطه با کمک به ایتام، فقرا و مستمندان است که در رابطه با پوشاک، ارزاق و... است. این طرح در 27 استان از 7 تا 14 اسفندماه برگزار می‌شود و 14 اسفند که روز نیکوکاری است این برنامه نمادین در کل کشور اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف بعدی ما ترغیب و فعال‌سازی مردم در ایجاد وقف جدید است. چرا که امروز هم مستمندانی داریم که نیازمند وقف‌های جدید هستند. این طرح به غیر از استان‌های ایلام، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و یزد برگزار می‌شود. چرا که در این استان‌ها موقوفاتی در رابطه با طرح دست‌های مهربانی نداریم و اگر هم بوده باشد اکنون از آنها بهره‌ای نمی‌بریم. قرار است برنامه‌ای داشته باشیم تا مردم خیر این استان‌ها هم در این طرح شرکت کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، افزود: بیشترین استان‌هایی که بیشترین درآمد را در این موقوفات دارند استان تهران، خراسان رضوی و خوزستان است. تعداد موقوفات کل کشور که درآمدزا هستند 263 موقوفه است که با موضوع ایتام در خرید لباس، لوازم ضروری و کمک و پرستاری از ایتام و خانواده‌های بی‌سرپرست و هزینه‌های زندگی آنها و ایجاد پژوهشگاه‌ها است.

شرفخانی گفت: موقوفاتی هم داریم که موضوع آنها مثل کمک به سادات فقیر و تهیه سبد کالا برای مستمندان است که 3386 موقوفه با این موضوع در کشور داریم که جمع موقوفاتی که در کل کشور درآمد دارند 3649 موقوفه است. موقوفاتی هم داریم که درآمدزا نیستند. مثل زمین‌های کشاورزی که در برخی استان‌ها اکنون خشک شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما ایجاد 11 مرکز پژوهشگاهی در مورد ایتام است که در استان‌های تهران، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان،‌ مازندران و همدان برگزار می‌شود. برنامه‌ریزی که داریم این است که از درآمد این تعداد موقوفات بهره‌ بیشتری ببریم. در حال حاضر 17277 موقوفه برای ایتام است و 5759 موقوفه برای خانوارهای با درآمد ضعیف و مستمند است و 13650 موقوفه برای مستمندان داریم. همچنین 4550 موقوفه برای خانواده‌ نیازمندان داریم که جمع کل افرادی که از موقوفات بهره‌مند می‌شوند بیش از 30 هزار نفر هستند و وقف‌هایی با موضوع ایتام، بی‌بضاعت‌ها و مستمندان بیش از 10 هزار خانواده‌های نیازمند از آن بهره‌مند می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: وقف یک نیت بی‌منت است و سازمان اوقاف وظیفه اجرای آن را بر عهده دارد و ما درصدد آن هستیم که کرامت و حرمت انسان‌ها حفظ شود. به همین دلیل در کل کشور ستادهایی داریم که به صورت محرمانه این طرح‌ها را اجرا می‌کنند.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شرفخانی با ارائه برنامه‌های آزمون طرح تربیت ملی حافظان قرآن کریم که 15 اسفندماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: در سال 1390 مقام معظم رهبری در جمع جامعه قرآنی بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را به عنوان استراتژی نظام و تدبیر اجرایی در این جمع بیان کردند و در سال 1391 در کل کشور طرح ملی حفظ قرآن را شروع کردیم و تعهد دادیم در 4 سال تربیت یک میلیون حافظ را انجام دهیم. در این راستا سازمان‌ها و نهادهایی هم وارد شدند که متأسفانه یک سری از نهادها به صورت ادامه دار این کار را انجام ندادند.

وی در ادامه با بیان این‌که «ما نباید به سخنان مقام معظم رهبری به صورت شعاری نگاه کنیم» گفت: ما در سازمان اوقاف این طرح را به صورت عملیاتی آغاز کردیم. بر همین اساس برای استان‌ها سهمیه‌هایی در نظر گرفتیم و تا به امروز 8700 نفر در سه مرحله از حفظ قرآن کریم ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: سازمان اوقاف بزرگترین رویداد حفظ قرآن کریم کشور را با آزمون مرحله سوم طرح حفظ قرآن که با بیش از 15 هزار نفر در کل کشور آغاز کرده‌ایم برگزار می‌کند. این دوره از آزمون‌ها در 550 حوزه امتحانی در آستان مقدس امامزادگان، حسینیه‌ها، مدارس و بعضی از مکان‌هایی که اعلام شده به صورت متمرکز در یک ساعت در کل کشور برگزار می‌شود.

شرفخانی گفت: ما از اول پیروزی انقلاب تاکنون رویدادی به این بزرگی برای حفظ قرآن کریم نداشته‌ایم. آزمون شفاهی از 2 اسفند تا 14 اسفندماه در کلاس‌ها توسط مربیان انجام می‌شود و آزمون کتبی عصر روز جمعه در 15 اسفندماه در 7 رشته به صورت 40 سوال در هر رشته برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: در این دوره از آزمون‌ها 8 رشته حفظ ترتیبی و 3 رشته حفظ موضوعی داریم. آزمون حفظ در حفظ جزء 30، حفظ جزء 1 و 30، حفظ جزء 3،5،‌10،‌15،‌20،‌ و حفظ جزء کل برگزار می‌شود و حفظ موضوعی هم با 150 موضوع برگزار می‌شود. کسانی که از 100 درصد نمره 70 درصد از نمره را کسب کنند به آنها گواهینامه تعلق می‌گیرد و جوایزی هم برای تشویق داریم. از جمله 140 جایزه کمک هزینه حج عمره و عتبات عالیات را داریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در ادامه با اشاره به فرآیند تصحیح اوراق، گفت: فرآیند تصحیح اوراق به این شکل است که آزمون شفاهی و کتبی جمع می‌شود و نمره هردوی این‌ها باید به 70 درصد برسد.

شرفخانی گفت: تاکنون 3526 نفر در قم گواهینامه گرفته‌اند و 5826 نفر از خواهران و برادران دوره تربیت مربی را گذرانده‌اند و در آموزش مجازی حفظ قرآن کریم هم از ابتدا تاکنون حدود 20 هزار نفر در این پایگاه ثبت‌نام کرده‌اند که ما هر هفته به صورت تلفنی عملکرد آنها را بررسی می‌کنیم.

وی در پایان گفت: این آزمون در 320 شهرستان و 550 حوزه آزمونی در کل کشور برگزار می‌شود. اگر بخواهیم سهمیه‌بندی کنیم استان خراسان رضوی بالاترین سهم را در کیفیت برگزاری مسابقات داشته و پس از آن قم،‌ کرمانشاه، ‌سیستان و بلوچستان و اصفهان است.

انتهای پیام

کد N743030

وبگردی