آفتاب
نوبخت در مجلس:

افزایش درآمد هدفمندی به 62 هزار میلیارد تومان، قیمت سوخت را دو برابر می‌کند

افزایش درآمد هدفمندی به 62 هزار میلیارد تومان، قیمت سوخت را دو برابر می‌کند

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور ضمن مخالفت با افزایش درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به 62 هزار میلیارد تومان گفت که این امر قیمت حامل‌های انرژی را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی صبح امروز مجلس و در جریان طرح پیشنهاد غلامرضا مصباحی‌مقدم مبنی بر افزایش درآمد حاصل از اجرای هدفمندی به 62 هزار میلیارد تومان در سال 94، ضمن اعلام مخالفت با این پیشنهاد، گفت: درآمد 62 هزار میلیاردی از محل اجرای هدفمندی به این معناست که این منابع از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دست بیاید. این در حالی است که در سال جاری با توجه به افزایش قیمت حامل‌ها جمع درآمد حاصله 33 هزار میلیارد تومان خواهد بود و اگر در سال آینده این وضع ثابت بماند میزان درآمد هم همین مقدار خواهد بود اما اگر قیمت نفت مطابق آنچه مجلس پیش‌بینی کرده، باشد درآمد ناشی از اجرای هدفمندی 31 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور ادامه داد: درآمد 62 هزار میلیاردی ناشی از اجرای هدفمندی به این معناست که بنزین آزاد دو هزار تومان، بنزین سهمیه‌ای 1400 تومان و تمام حامل‌های انرژی دو برابر شود، در شرایطی که کل درآمد اصلاح قیمت‌ها برای سال آینده 31 هزار میلیارد است و امسال در بهترین وضعیت به 36 هزار میلیارد خواهد رسید کسب درآمد بیش از این امکان‌پذیر نیست.

وی که در میانه صحبت‌های خود با واکنش و فریاد مصباحی‌مقدم روبرو شده بود اضافه کرد: محاسبه ساده است. افزایش درآمد از 31 هزار و 62 هزار میلیارد تومان یعنی همه چیز دو برابر می‌شود، مخالفت ما محافظه‌کاری نیست بلکه تدبیر و توجه به معیشت و شرایط مردم است چرا که دو برابر کردن قیمت حامل‌ها در شرایط فعلی ممکن نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور تصریح کرد: می‌گویند 20 هزار میلیارد تومان به تولید کمک شود ما هم علاقه‌مند به این موضوع هستیم اما اگر درآمدی وجود داشته باشد؟ همچنین می‌گویند فقط به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی یارانه بدهیم، ما هم موافقیم که یارانه عده‌ای با درآمد بالا باید حذف شود اما کسانی هستند که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیستند اما نیازمند یارانه هستند.

مصباحی‌مقدم نیز پس از سخنان معاون رییس‌جمهور در دفاع از پیشنهاد خود، گفت: آقای نوبخت سخنان من را تحریف کردند و آن را به گونه‌ای گفتند که حالت تبلیغاتی داشت. پیشنهاد من روشن است. ما گفتیم درآمد حاصل از اجرای هدفمندی تا 62 هزار میلیارد تومان باشد یعنی ممکن است رقم کمتری را هم شامل شود. همچنان‌که دولت سال گذشته درآمد هدفمندی را 48 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود اما 33 هزار میلیارد تومان آن محقق شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: آنچه در پیشنهاد من آمده این است که قیمت حامل‌های انرژی حداقل 60 درصد فوب خلیج‌فارس شود یعنی بنزین که اکنون قیمتش بیش از 60 درصد فوب خلیج‌فارس است سر جای خود محفوظ می‌ماند نه اینکه دو هزار تومان شود که مورد ادعای آقای نوبخت بود.

وی اضافه کرد: حضرت آقا گفتند نگذارید این قانون متوقف شود زیرا اگر متوقف شود مثل ساختمان نیمه کاره‌ زیر برف است که خراب می‌شود و ما شاهد فرو ریختن آن هستیم.

انتهای پیام

کد N743000

وبگردی