آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

خرم: هنوز فرصت رسیدن به توافق بین ایران و 1+5 باقی است

خرم: هنوز فرصت رسیدن به توافق بین ایران و 1+5 باقی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به روند مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 هنوز فرصت رسیدن به توافق باقی است.

علی خرم در گفت‌و‌گو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5، خاطرنشان کرد: کنگره و سنای آمریکا تاریخ 24 مارس یا 4 فروردین را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات انتخاب کردند. در این لایحه که بر اساس آن قرار است ایران را تحریم کنند آمده است، اگر تا 24 مارس مذاکرات به نتیجه مورد نظر نرسد، این لایحه در کنگره به رای گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین دولت اوباما و همچنین کری به عنوان رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا تلاش دارند تا قبل از 4 فروردین بتوانند به کنگره اعلام کنند که مذاکرات به نتیجه رسیده است و به دنبال آن دیگر تحریم ها به اجرا در نیاید. از سوی دیگر می توان دلیل سخنان اوباما و کری در خصوص مذاکرات ایران با 1+5 و اظهار کنار رفتن از مذاکرات در صورت نرسیدن به نتیجه مطلوب را ترس از مصوبه‌ای دانست که قرار است کنگره در 4 فروردین آن را به رای بگذارد.

خرم در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با بیان اینکه اراده طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 کاملا مشهود است ، گفت: نه تنها طرفین مذاکرات بلکه آمریکا هم خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده و به طورکلی همه خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند. جدا از افرادی که خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند، این گفت‌وگوها مخالفان و افرادی را هم دارد که درصدد تخریب مذاکرات هستند و در راس آنها هم نتانیاهو در این زمینه فعال است و تلاش دارد تا برخلاف مسیری که اوباما طی می‌کند حرکت کند تا امکان توافق هسته‌ای با ایران را به کمک کنگره و جمهوری‌خواهان از بین ببرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه توافق ایران و 1+5 بر سر غنی‌سازی و تحریم‌ها همچنان نیاز به مذاکره دارد،‌ افزود: تفاهم بر سر این امور توافق را به دنبال خواهد داشت و درواقع مشکل سر محتوای مذاکرات است که طرفین با وجود رغبت برای توافق هنوز نتوانسته‌اند به نتیجه دلخواه دست یابند. ایران بر سر تغییر تحریم‌ها ایستاده و آمریکا هم به خاطر افکار عمومی نمی‌تواند بحث غنی‌سازی را بپذیرد و این در حالی است که به خاطر ترس از مصوبات کنگره باید مذاکرات را به نقطه‌ای برسانند که بتوانند موفقیت‌های خود را در کنگره و جامعه آمریکا به نمایش بگذارند.

خرم در پایان با بیان اینکه هنوز توافقی صورت نگرفته است، تاکید کرد:‌ در حال حاضر ایران و 1+5 نظرات خود را اعلام کرده‌اند و باید درباره آن توافق کنند و در پاسخ به اینکه آیا احتمال دارد تا پایان هفته توافق سیاسی صورت بگیرد این تقسیم بندی درست نیست . برای برنامه جامع باید توافق هایی بر سر اصل مطالب صورت بگیرد و پس از آن از ماه آوریل نوشتن متن را آغاز می‌کنند و تازه در آن مرحله بر سر جزئیات صحبت می‌شود.

انتهای پیام

کد N742587

وبگردی