آفتاب

سازمان امنیت و همکاری اروپا: نقض آتش‌بس در اوکراین ادامه دارد

سازمان امنیت و همکاری اروپا: نقض آتش‌بس در اوکراین ادامه دارد

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد، توافق اخیر آتش‌بس در شرق اوکراین به شدت درگیری‌ها میان دولت و جدایی‌طلبان را کاهش داده است اما نقض آتش‌بس همچنان ادامه دارد و باید خاتمه یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "لامبرتو زاینر،" رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا در این باره گفت، نظارت‌های این سازمان در اوکراین حاکی از وجود نقض آتش‌بس در برخی نقاط در جنوب و اطراف شهر دبالتسفه است.

براساس توافق صلحی که 12 فوریه در مینسک حاصل نشد، آتش‌بس قرار بود از 15 فوریه و با خروج سلاح‌های سنگین از سوی هر دو طرف از منطقه آغاز شود.

وزرای خارجه چهار کشور دخیل در این توافق- روسیه، اوکراین،‌آلمان و فرانسه- قرار است امروز (سه‌شنبه) به منظور گفت‌وگو درباره آخرین وضعیت اوکراین با یکدیگر در پاریس دیدار کنند. رئیس صربستانی سازمان همکاری و امنیت اروپا نیز قرار است گزارش سالانه این سازمان را امروزبه شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد.

در همین حال زاینر با اشاره به توافق مینسک اظهار کرد: این توافق بهترین فرصت برای کاهش تنش‌ها و خاتمه دادن به درگیری‌هاست.

وی در این باره افزود: در مجموع این آتش‌بس به هدف خود برای کاهش شدید سطح درگیری‌ها دست یافته است اما همچنان کارهایی هست که باید انجام شود و در برخی نقاط هنوز نقض‌هایی وجود دارد و ما در حال ثبت آنها هستیم.

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: این مساله به سران سیاسی کشورهای درگیر و تمرکز آنها برای پایان دادن به نقض آتش‌بس بستگی دارد. با خاتمه دادن به نقض آتش‌بس این توافق مینسک، می‌تواند در سراسر شرق تاثیر گذاشته، تمامی زندانیان آزاد شده و سلاح‌های سنگین برای ایجاد یک منطقه حائل 25 تا 70 کیلومتر عقب کشیده شوند.

وی در ادامه اظهاراتش با تاکید بر ضرورت همکاری دو طرف با این سازمان عنوان کرد: سازمان همکاری به اطلاعاتی از هر دو طرف نیاز دارد تا بتواند خروج سلاح‌های سنگین را مورد بررسی قرار دهد.

زاینر همچنین نسبت به افزایش تعداد ناظران این سازمان در شرق اوکراین تا 350 نفر طی هفته‌های آتی ابراز امیدواری کرد. گفته می‌شود این سازمان در حال بررسی گسترش ماموریت خود با افزایش تعداد ناظران و به‌روزرسانی تجهیزات خود از جمله استفاده بیشتر از پهپادها، دوربین‌های جدید و تصاویر ماهواره‌ای است.

انتهای پیام

کد N742562

وبگردی