آفتاب
در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران صورت گرفت

انجام طرح پژوهشی «رویکردی پیکره‌ای و ساخت‌بنیاد به طبقه‌بندی معانی واژگانی در زبان فارسی»

انجام طرح پژوهشی «رویکردی پیکره‌ای و ساخت‌بنیاد به طبقه‌بندی معانی واژگانی در زبان فارسی»

طرح پژوهشی عضو پژوهشکده مدیریت دانش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با عنوان «رویکردی پیکره‌ای و ساخت‌بنیاد به طبقه‌بندی معانی واژگانی در زبان فارسی» برپایه تائید نهایی ناظر و داور طرح به پایان رسید.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، در این پژوهش که توسط دکتر رامین گلشایی انجام شده، با استفاده از رویکرد پیکره‌بنیاد، به بررسی افعال مرکب فارسی با جزء فعلی «خوردن» پرداخته شده است.

آنچه مدنظر این پژوهش بوده، استفاده از روشی داده‌بنیاد برای طبقه‌بندی معانی مختلف فعل سبک «خوردن» بوده است.

برای انجام پژوهش، در پیکره‌ای 50 میلیون کلمه‌ای که به‌ صورت تصادفی از پیکره همشهری نمونه‌گیری شده است، مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از نرم‌افزار تحلیل پیکره‌ای AntConc عناصر غیرفعلی فعل سبک «شدن» استخراج شد.

سپس 35 فعل به‌ ترتیب بسامد پیکره، انتخاب و برای هر فعل 20 نمونه کاربردی از پیکره، استخراج و با استفاده از روش تحلیل نمای رفتاری، مشخصه‌های ساخت‌واژی، نحوی و معنایی آن برچسب‌دهی شد.

سپس جدول نمای رفتاری افعال با استفاده از تحلیل خوشه‌ای سلسله‌مراتبی در نرم‌افزار R تجزیه و تحلیل شد. خوشه‌های معنایی به‌ دست آمده از تحلیل خوشه‌ای نشان می‌دهد که معانی بر اساس بافت کاربردی افعال به خوشه‌های متمایز تقسیم می‌شوند و افعال مرکبی که اجزای غیرفعلی آنها ‌به‌ لحاظ حوزه معنایی مشترک هستند، در خوشه‌های مشابه و نزدیک به هم جای می‌گیرند.

انتهای پیام

کد N742379

وبگردی