آفتاب

لاوروف:آمریکا خاورمیانه رابه هرج‌ومرج کشانده است/شورای امنیت "ماشین تایید" تصمیمات واشنگتن

لاوروف:آمریکا خاورمیانه رابه هرج‌ومرج کشانده است/شورای امنیت "ماشین تایید" تصمیمات واشنگتن

وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت گفت که آمریکا، خاورمیانه را به هرج و مرج کشانده و به ظهور گروه‌های افراطی کمک کرده است چرا که تلاش می‌کند بر جهان سلطه یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، "سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، به شدت از سیاست‌های واشنگتن انتقاد کرد.

لاوروف با اشاره به حملات تحت حمایت آمریکا در سوریه، حمله به عراق در 2003 و مداخله نظامی سال 2011 به لیبی گفت که اینها مثال‌هایی است که نشان می‌دهد آمریکا اصول بنیان سازمان ملل را نقض کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در جمع 15 کشور عضو شورای امنیت تاکید کرد: تمام این اقدامات نتیجه تلاش‌ها برای سلطه بر امور جهانی، حکومت بر دیگران در هر نقطه و استفاده یکجانبه از نیروی نظامی در راستای حفظ منافع یک نفر انجام می‌شود. این اقدامات خاورمیانه و شمال آفریقا را به سمت بی‌ثباتی و هرج و مرج کشانده و تا حد زیادی زمینه‌ای فراهم کرده تا افراطگرایان رشد کنند.

این اظهارات لاوروف در شرایطی مطرح می‌شود که روسیه و آمریکا بر سر مسئله سوریه به شدت اختلاف‌نظر دارند و مسکو با حمایت از بشار اسد با حملات هوایی آمریکا علیه مواضع گروه تروریستی داعش مخالفت می‌کند. اگرچه لاوروف در سخنانش مستقیما به نام ایالات متحده آمریکا اشاره نکرد اما از لحن سخنانش مشخص بود که روی سخنان وی به آمریکاست.

وزیر خارجه روسیه همچنین درباره "روش‌های ناخوشایند" مورد استفاده آمریکا که از جمله شامل "تغییر رژیم" و "حمایت آشکار از کودتای مغایر قانون اساسی در اوکراین" می‌شود، سخن گفت. روسیه مکررا آمریکا و متحدان غربی‌اش را متهم می‌کند که عزل ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور سابق اوکراین را برنامه‌ریزی کرده و همین امر تحرکات جدایی‌خواهانه در کریمه و شرق اوکراین را منجر شد.

لاوروف گفت که از شورای امنیت به عنوان "ماشین تایید" تصمیمات اتخاذ شده در واشنگتن استفاده می‌شود و یا به صورت کلی به حاشیه رانده و نقش اصلی آن برای حفظ صلح و امنیت نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: آیا ما می‌خواهیم که شورای امنیت را به عنوان ابزاری برای برقراری صلح و امنیت ببینیم و یا اینکه آماده‌ایم آن را به صحنه رویارویی تبلیغات سیاسی تبدیل کنیم؟ سازمان ملل می‌تواند در حل اختلافات بین‌المللی موثر باشد اما این به شرطی محقق می‌شود که برخی از اعضا از آن برای سلطه بر امور جهانی استفاده نکنند. ما شاهد چنین اقداماتی از جمله در زمان بمباران صربستان، جنگ در عراق و هرج و مرج در لیبی بودیم.

لاوروف در آستانه هفتادمین سالروز تشکیل سازمان ملل، از این نهاد بین‌المللی خواست تا به صورت مستقل عمل کرده و رهبری موثری در تصمیم‌گیری‌های جهانی داشته باشد؛ حتی اگر برخی از اعضا برای تحریف عملکرد آن تلاش می‌کنند.

لاوروف در ادامه برخی از تحولات تاریخی را نام برد که به نوعی نقض منشور سازمان ملل بوده و انگیزه آنها سلطه بر امور جهانی بوده است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: کافی است که بمباران صربستان، اشغال عراق تحت بهانه بی‌پایه و اساس و نقض حکم شورای امنیت درباره لیبی نگاهی بیندازیم. روش‌های ناخوشایند از جمله فشار بر دولت‌ها، تحمیل تصمیم‌ها به آنها و تحمیل تفکرات اقتصادی و سیاسی غیرقابل قبول است. چنین رویکردهایی اصلا با اصول سازمان ملل تطابق ندارد و تنها هدف آن تحمیل اقتدار سیاسی و اقتصادی است. در نتیجه آنهایی که تمایلی به تبعیت از تکنیک‌های آنها ندارند، عملیات‌های تغییر رژیم اعمال می‌شود. یکی از مثال‌های بارز آن حمایت از کودتای ضد قانون اساسی در اوکراین است.

از سوی دیگر "سامانتا پاور"، سفیر آمریکا در سازمان ملل در واکنش به سخنان لاوروف شدیدا از سیاست‌های کرملین انتقاد کرد و گفت که مسکو مانع از اقدام شورای امنیت علیه دولت سوریه می‌شود و همینطور آموزش، تسلیح و اعزام نیرو را برای جدایی‌طلبان اوکراین ادامه می‌دهد.

اتهام‌زنی‌های روسیه و آمریکا در جریان نشست شورای امنیت مطرح شد که به درخواست چین برگزار شده بود.

انتهای پیام

کد N742375

وبگردی