آفتاب

چین برای شرکت های بزرگ تولید کننده هواپیما خط و نشان کشید

چین برای شرکت های بزرگ تولید کننده هواپیما خط و نشان کشید

ایرنا نوشت:

شرکت هواپیمایی تجاری چین روز سه شنبه اعلام کرد: تولید انبوه هواپیماهای مسافری بومی خود را از اواخر سال جاری میلادی آغاز می کند.

اعلام این خبر پس از آن صورت گرفت که چین به تازگی، کار مونتاژ نخستین هواپیمای مسافری بومی خود با نام «سی 919» را به پایان رسانده است.

این هواپیمای بزرگ تولید چین قرار است نخستین پرواز آزمایشی خود را در سال جاری میلادی انجام دهد و کارشناسان تحقق این مهم را نوعی خط و نشان کشیدن چین برای شرکت های هواپیمایی بزرگی چون ایرباس و بویینگ می دانند.

خبرگزاری چینی «شین هوا» در گزارشی نوشت: شرکت های قطعه ساز داخلی چین اوایل ماه جاری میلادی بخش های دم هواپیما و بدنه انتهایی آن را تحویل شرکت ملی هواپیمایی این کشور داده اند.

تاکنون سفارش خرید 450 فروند از این هواپیماها توسط 18 خریدار از کشورهای مختلف ارائه شده است.

هواپیمای «سی 919» دومین مدل هواپیمای بزرگ چین است که با اتکا به توان داخلی طراحی و ساخته می شود.

موتور جدید با مصرف کم، سر و صدای پایین تر، ایجاد آلایندگی کمتر و قابلیت دوام پرواز بیشتر از ویژگی های این هواپیما اعلام شده است.

این هواپیما برای مسافت های کوتاه و متوسط طراحی شده و 38.9 متر طول و 35.8 متر عرض دارد.

کارشناسان چینی معتقدند ورود این هواپیمای به بازار صنعت هوایی می تواند به فروش هواپیماهای بوئینگ 737، ایرباس 320 و ایرباس 319 که با این هواپیمای چینی در یک شاخه قرار دارند، صدمه بزند.

هواپیمای مسافری «سی 919» که در دو مدل 168 و 156 نفره ساخته می شود، قرار است با هواپیماهای شرکت های بوئینگ و ایرباس در مسافت های متوسط رقابت کند.

بنابر اعلام شرکت ایرباس، چین در یک دهه آینده بزرگترین بازار داخلی هوانوردی را از آن خود خواهد کرد.

ایرباس پیش بینی کرد که چین بین سال های 2014 تا 2033 میلادی، به بیش از پنج هزار و 300 فروند هواپیمای مسافری جدید نیاز داشته باشد که ارزش کل بازار داخلی چین را به 820 میلیارد دلار می رساند.

انتظار می رود بازار داخلی چین تا 20 سال آینده، 17 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص دهد.

گرچه تحلیلگران معتقدند هواپیمای «سی 919» می تواند در بازار چین سهم قابل توجهی داشته باشد، اما سال ها طول می کشد تا توان رقابت با ایرباس و بوئینگ را بدست آورد.

این هواپیما که شرکت سازنده آن قصد دارد سالانه 150 فروند از آن را تولید کند، با همکاری شرکت های خارجی مانند «سافران» فرانسه، «جنرال الکتریک» آمریکا و «آریتکس» اسپانیا ساخته می شود.

دولت چین همچنین در تلاش است تا با معرفی مدل جدید هواپیمای مسافری دو موتوره توربینی خود که توانایی جابجایی مسافران کمتری را دارد، ضمن جذب مشتریان جدید، یک سوم بازار هواپیماهای توربینی دو موتوره دنیا را بدست آورد.

صنعت هواپیماسازی در کشور پهناور چین در سال های اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته و این کشور توانست با تولید انواع هواپیماهای کوچک و بزرگ به رقیبی جدی برای کشورهای صاحب نام در صنعت هوانوردی تبدیل شود.

چین پیشتر نیز از همکاری خود با روسیه جهت ساخت هواپیماهای مسافری غول پیکر و دور پرواز خبر داده بود.

این کشور چند سالی است با راه اندازی مراکز پژوهشی، علمی و فنی، همکاری های گسترده ای را با کشورهای مختلف شروع کرده و تلاش دارد برای ساخت محصولات مربوط به صنعت هوا فضا بیشتر از محصولات بومی استفاده کند.

چین پیشتر نیز قراردادی با شرکت هواپیمایی خصوصی «هنان ابروی ایرکرافت» روسیه منعقد کرد که بر اساس آن مقرر شد کارخانه این شرکت هواپیماسازی تا سال 2018 در شهر «ژنگ ژو» مرکز استان «هنان» راه اندازی شود.

4949

کد N742229

وبگردی