آفتاب

اوباما وضعیت فوق‌العاده در لیبی را برای یکسال دیگر تمدید کرد

اوباما وضعیت فوق‌العاده در لیبی را برای یکسال دیگر تمدید کرد

رئیس جمهوری آمریکا به کنگره این کشور ابلاغ کرد که وضعیت فوق‌العاده را در لیبی برای یکسال دیگر تمدید کرده است. در همین حال آمریکا حمایت‌ خود را از تلاش‌های سازمان ملل در امور لیبی اعلام و تاکید کرد که فقط لیبیایی‌ها می‌توانند درگیری‌های خود را از طریق مذاکرات حل و فصل کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با ابلاغ به کنگره این کشور جهت تمدید وضعیت فوق‌العاده در لیبی برای مدت یک سال اعلام کرد که اوضاع در لیبی یک تهدید استثنایی و غیرعادی برای امنیت ملی و سیاست خارجه آمریکا است.

باراک اوباما در نامه خود به کنگره علت درخواست برای تمدید وضعیت فوق‌العاده را درگیری‌ها بر سر قدرت و کنترل بر منابع در لیبی اعلام کرد.

اعلام حمایت آمریکا از تلاش‌های سازمان ملل در لیبی

در همین حال جن ساکی،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما از تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به راه حل سیاسی حمایت می‌کنیم و همچنین به حمایت از نظام‌هایی که موافق ممنوعیت مسلح کردن ارتش لیبی هستند ادامه می‌دهیم و ما تاکید داریم این سلاح‌ها به اشتباه در دست طرف‌های دیگری قرار نگیرد.

این سیاست واشنگتن از حمایت گسترده‌ای از سوی محافل سیاسی آمریکا برخوردار می‌شود چرا که آنها نگران هستند این سلاح‌هایی که قرار است به دست دولت برسد در دست گروه‌های دیگر قرار بگیرد.

در همین حال قرار است که کنگره آمریکا پس از تعطیلی یک هفته‌ای برگزار شود و از مسائل مهمی که در دستور کار آن قرار دارد اعطای اختیار نظامی‌ای است که اوباما برای جنگ علیه داعش درخواست کرده است اما مناطق جغرافیایی این جنگ را تعیین نکرده است.

جن ساکی نیز خاطرنشان کرد که مداخله نظامی در امور لیبی در حال حاضر در دستور کار آمریکا قرار ندارد.

ساکی تصریح کرد که آمریکا از تمامی طرف‌های لیبیایی می‌خواهد تا در مذاکرات سیاسی که با راهبری سازمان ملل صورت می‌گیرد شرکت کنند.

وی افزود: کسانی که گزینه عدم مشارکت در این مذاکرات را انتخاب می‌کنند خود را از مذاکراتی که برای مقابله با تروریسم و تحقق صلح و امنیت و ثبات فراگیر در لیبی اهمیت دارد به حاشیه می‌رانند.

این مقام آمریکایی گفت: تنها لیبیایی‌ها هستند که می‌توانند از طریق مذاکرات درگیریهای خود را حل و فصل کنند و کسانی که در مذاکرات با نظارت برناردینو لیون، فرستادن سازمان ملل برگزار می‌شود، شرکت دارند اعضای دولت ملی خود را انتخاب خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد که این روند امیدی برای لیبیایی‌هاست تا مجددا نهادهای دولتی تشکیل شود که بتوانند با تهدیدهای تروریستی مقابله کرده و با هرگونه اقدامات خشونت آمیز و بی‌ثباتی‌ برخورد کنند.

انفجار یک ساختمان دولتی در شهر سرت لیبی

از سوی دیگر یک ساختمان دولتی در شهر سرت به دلیل بمبی که افراد ناشناس کار گذاشته بودند منفجر شد و یک منبع یمنی اعلام کرد که این انفجار که در ساختمان دولتی سه طبقه املاک دولت و برنامه‌ریزی عمرانی صورت گرفت باعث شد تا خسارت‌های مادی به این ساختمان وارد شود.

پیشتر گروه تروریستی داعش شهر سرت لیبی و ساختمان‌های دولتی آن را تحت تصرف خود درآورد.

انتهای پیام

کد N742219

وبگردی