آفتاب

حیدری: نامگذاری‌ سال‌ها صبغه فرهنگی دارد و تحقق آن زمان‌بر است

حیدری: نامگذاری‌ سال‌ها صبغه فرهنگی دارد و تحقق آن زمان‌بر است

نورالله حیدری گفت: نامگذاری سالها، گفتمان‌سازی، مهندسی افکار عمومی و ترسیم خط مشی کلی برای سالهای آتی است.

نورالله حیدری گفت: نامگذاری سالها، گفتمان‌سازی، مهندسی افکار عمومی و ترسیم خط مشی کلی برای سالهای آتی است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از میزان تحقق شعار امسال با عنوان اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی، اظهار کرد: بخشی از اراده رهبری در نامگذاری‌ سال‌ها ناظر بر مهندسی و فرهنگ‌سازی است که معطوف به اجرا نیست بلکه قرار است گفتمانی را در سطح جامعه در طول سال حاکم کند.

وی با تاکید بر اینکه نامگذاری‌های سال صبغه کار فرهنگی دارد و معمولا دیربازده و زمان‌بر است، گفت: باید مدنظر داشته باشیم بخشی از فلسفه این نامگذاری‌ها فرهنگ‌سازی است بنابراین ممکن است در بستر زمانی یک سال محقق نشود و در درازمدت نتیجه دهد. پس بخشی از کاستی‌هایی که دیده می‌شود ناشی از این مطلب است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت‌های مختلف نگاه‌های متفاوتی در حوزه اجرا به نامگذاری‌ سال دارند، افزود: آسیب کلی که در زمینه نامگذاری‌های سال وجود دارد این است که توسط مجریان و مسئولان از فرآیند کارگروهی و تشکیلاتی منسجم و هدفمند محروم بماند و شاهد برخوردهای گفت‌وگویی، سخنرانی، همایشی و شعاری نسبت به آن باشیم.

حیدری با اشاره به اینکه نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی باعث شده است تا حرکت‌های مخالف این جریان محدود شود، توضیح داد: در حیطه اقتصادی با حرکت بسیار مدبرانه مقام معظم رهبری مبنی بر طرح اقتصاد مقاومتی به تحقق بخشی از نامگذاری سال کمک شده است تا بسترها، قوانین لازم و سازوکارهای زیربنایی برای اقتصاد مقاومتی پدید آیند. همچنین تلاش شده است تا از تعدد و حجم پروژه‌ها در طول سال کاسته شود اما پیشرفت‌های فیزیکی طرح‌ها رونق بگیرد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ‌در مقوله فرهنگی با نامگذاری امسال شاهد بودیم که اعتدال در عرصه فرهنگی از افراطی‌گری و حاشیه‌سازی‌هایی که در دوره 2 خرداد شکل می‌گرفت، جلوگیری کرد.

وی گفت: در مجموع با نگاه مثبت‌اندیشی به نامگذاری سال باید بگویم حرکت قوای سه‌گانه مبتنی بر تلاش جهت مدیریت جهادی در عرصه‌های گوناگون بوده است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه البته بخشی از انتظارات مردم به ویژه در حوزه بروکراسی نادیده گرفته شده است، گفت: مشکلات مردم در ساختار اداری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این فعال سیاسی به برخی حرکت‌های نامناسب فرهنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در مورد موضوع فرهنگ باید تلاش کنیم حاشیه‌سازی‌ها کمتر شود و وضعیت فرهنگ از بستر اصلی مورد نظر آقا خارج نشود.

انتهای پیام

کد N742141

وبگردی