آفتاب
قاضی مصری در گفتگو با مهر:

غرب مانع اصلی روابط تهران - قاهره/ضرورت همکاری قم و الازهر

غرب مانع اصلی روابط تهران - قاهره/ضرورت همکاری قم و الازهر

«فکری خروب» قاضی دادگاه عالی مصر کشورهای غربی را مانع اصلی روابط تهران - قاهره دانست و بر ضرورت همکاری مراجع دینی قم و الازهر برای از سرگیری روابط دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فکری خروب قاضی دادگاه عالی مصر و اندیشمند موسسه الاهرام مصر درباره روابط ایران و مصر با خبرگزاری مهر به گفتگو نشست که در ادامه از نظر می گذرد.

*ایران و مصر اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی با یکدیگر رابطه سیاسی ندارند علت را در چه می دانید؟

من معتقدم کشورهای غربی به ویژه آمریکا مانع اصلی در برقراری روابط میان تهران - قاهره هستند. غرب همواره تلاش می کند میان ایران و مصر فتنه انگیزی کند زیرا کشورهای غربی به خوبی می دانند اگر میان این دو کشور روابط برقرار شود ایران و مصر به دو قوای بزرگ منطقه تبدیل خواهند شد و این مسئله می تواند منافع آنها را به خطر بیندازد. در واقع رابطه حسنه میان تهران - قاهره به ضرر منافع غرب در منطقه است و متاسفانه برخی کشورهای عربی نیز در راستای منافع شخصی شان به اجرای این فتنه از سوی غرب کمک می کنند.

*به نظر شما بهترین راهکار برقراری روابط میان دو کشور چیست؟

از بین بردن اختلافات میان مذاهب شیعه و سنی بهترین راهکار برقراری روابط میان ایران و مصر است. زیرا پیوندهای مشترک بسیاری میان دو کشور وجود دارد و به نظر من باید در این راستا مرجعیت دینی قم و الازهر با یکدیگر همکاری داشته باشند و تلاش کنند بر این مسئله تاکید کنند که اسلام دین اختلاف نیست بلکه خواهان وحدت و صلح و تسامح در تمامی اصول و ادیان است. اختلافات میان اهل تسنن و شیعه واقعا ناچیز است و این مسئله بر وحدت اسلامی در منطقه تاثیر نمی گذارد و با وحدت کشورهای عربی در تعارض نیست.

*ممکن است به زمینه های همکاری در راستای از سرگیری روابط ایران و مصر اشاره کنید؟

تمامی زمینه های فرهنگی و اقتصادی بهترین راه برای از سرگیری روابط دو کشور محسوب می شود، ایران و مصر هر دو دارای ظرفیت های اقتصادی بسیاری هستند و باید از این مسئله استفاده کرد. با به کارگیری این راهکارها و برقراری روابط میان ایران و مصر این دو کشور قدرتی را در منطقه تشکیل خواهند داد که قادر خواهند بود به جای آمریکا و غرب حافظ امنیت در منطقه باشند.

گفتگو: سمیه خمارباقی

کد N742055

وبگردی