آفتاب
اکونومیست مطرح کرد

دست ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه بازتر شده است

دست ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه بازتر شده است

رسانه آمریکایی اکونومیست با اشاره به تخلیه مقبره شاه سلیمان در خاک سوریه توسط نیروهای ترکیه نوشت این اقدام می تواند زمینه ساز مداخله نظامی ترکیه در سوریه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه آمریکایی اکونومیست در مطلبی با اشاره به عملیات نظامی شب گذشته ارتش ترکیه در عمق 35 کیلومتری خاک سوریه برای خارج کردن نظامیان خود از مقبره شاه سلیمان نوشت بعد از تخلیه این نیروها دست ترکیه برای مداخله در سوریه بازتر خواهد بود و می تواند موجب نقش فعال تر ترکیه در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا شود.

نویسنده می نویسد یکی از دلایل مقاومت دولت ترکیه در برابر فشارهای کشور های غربی و آمریکا برای در اختیار قرار دادن پایگاه نظامی اینجرلیک جهت استفاده هواپیماهای ائتلاف علیه داعش، بیم از اقدام تلافی جویانه داعش علیه سربازان محافظ مقبره شاه سلیمان در داخل خاک سوریه بوده است که با تخلیه این نظامیان حال دست ترکیه برای همراهی بیشتر با ائتلاف بازتر است.

همچنین نویسنده با اشاره به همکاری و کمک نیروهای کرد سوریه به نظامیان ترک و تسهیل اقدام نظامی آنها در خاک سوریه توسط کردها این مسئله را نشانه تحول در روابط دولت ترکیه با کردهای سوریه می داند؛ کردهایی که پیشتر ترکیه آنها را گروهی تروریستی قلمداد می کرد.

نویسنده در پایان با اشاره به تحولات اخیر می نویسد شرایط و فرصت مناسبی برای همراهی بیشتر دولت ترکیه با ائتلاف ضد داعش به وجود آمده است اما معلوم نیست که دولت ترکیه بخواهد چنین کاری را بکند یا خیر.

کد N741867

وبگردی