آفتاب

ابراز اطمینان دریادار آمریکایی از امنیت مسیرهای کشتی‌رانی خاور میانه

ابراز اطمینان دریادار آمریکایی از امنیت مسیرهای کشتی‌رانی خاور میانه

یک مقام بلندپایه نیروی دریایی آمریکا امروز (دوشنبه) تاکید کرد، ناآرامی سیاسی در یمن و همچنین افتادن کنترل مناطق به دست تروریست‌های داعش در خاورمیانه، تهدیدی را متوجه مسیرهای کشتی‌رانی مورد استفاده صادرکنندگان انرژی در این منطقه نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دریادار جان میلر، فرمانده واحد فرماندهی مرکزی دریایی آمریکا در کنفرانس دفاعی ابوظبی گفت: حضور قدرتمند نیروهای دریایی بین المللی و آمریکا در منطقه، تهدیدات علیه کشورهای تولیدکننده نفت را به حداقل رسانده است.

دریادار میلر که فرمانده نیروهای دریایی ناوگان پنجم آمریکا است، تصریح کرد: با وجود آنکه منطقه امروز وضعیتی دینامیک دارد اما ما در سال‌های گذشته دیده‌ایم که فضای دریاها ایمن بوده و جریان آزاد تجارت از ثبات و ایمن برخوردار بوده است.

اشاره این مقام آمریکایی به تنگه باب المندب میان شاخ آفریقا و خاورمیانه، کانال سوئز به عنوان یکی از پر رفت‌وآمدترین راه‌های آبی میان دریای مدیترانه و دریای سرخ و همچنین تنگه هرمز به عنوان مهم‌ترین مسیر صادرات نفت جهان است.

به گفته این مقام بلندپایه ارتش آمریکا، نیروهای دریایی مرکب شامل ائتلاف‌های دریایی بین‌المللی مستقر در بحرین که به طور مشترک اقدام به گشت‌های امنیتی علیه شبه‌ظامیان، دزدان دریایی و قاچاقچیان می‌کنند و در هر روز 65 تا 70 کشتی را به کار می‌گیرند، برای تامین امنیت منطقه کافی هستند.

میلر تاکید کرد: داعش می تواند ما را غافلگیر کند، بنابراین ما می‌خواهیم تلاش کنیم تا هرگونه فرصت غافلگیر شدن را از بین ببریم و این کار را با حضور قدرتمند در محیط دریاها انجام می دهیم.

وی گفت: ما در کانال سوئز همواره مشاهده کرده‌ایم که به رغم ناآرامی های مصر، این کانال ایمن بوده و به درستی مدیریت می شود.

با این حال دریادار میلر تاکید کرد که تحولات یمن که در جریان آن گروه شیعیان حوثی، جایگزین دولت عبد ربه منصور هادی شدند، باعث شده که وضعیتی بسیار دینامیک در این کشور ایجاد شود.

وی گفت: بی ثباتی در یمن مساله‌ای است که پتانسیل ایجاد بی‌ثباتی در تنگه باب المندب در خلیج عدن در بخش جنوبی دریای سرخ را دارد و این عاملی برای نگرانی است.

انتهای پیام

کد N741848

وبگردی