آفتاب
آسوشیتد پرس خبر داد:

جزئیات توافق احتمالی هسته‌ای ایران و ۱+۵

جزئیات توافق احتمالی هسته‌ای ایران و ۱+۵

ایران و آمریکا در حال مذاکره درباره توافقی هستند که در ابتدا برنامه هسته ای ایران را محدود خواهد کرد اما در دراز مدت ایران می تواند برنامه خود را توسعه دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس از کار کردن ایران و آمریکا بر روی توافقی خبر داد که بر اساس آن ابتدا برنامه هسته ای ایران محدود خواهد شد اما در دراز مدت ایران خواهد توانست برنامه هسته ای خود را توسعه دهد.

بنا به گفته مقاماتی از ۶ کشور شرکت کننده در مذاکرات هسته ای با ایران جزئیات این پیشنهادها باید در سومین روز مذاکرات مورد بحث قرار گیرد و درباره آنها توافق حاصل شود و گشایشی در این خصوص قبل از برگشت جان کری به واشنگتن در پایان روز دوشنبه(امروز) حاصل نخواهد شد.

این مقامات مذاکرات را هدفی متحرک خواندند که هرگونه تغییر در قسمتی از آن بر سایر بخش های آن هم تاثیر خواهد گذاشت.

در این گزارش آمده است هدف از چهار چوب و پیشنهاد جدید در مذاکرات این است که به ایران به خاطر متعهد بودن به تعهداتش در سال گذشته پاداش داده شود و این پاداش لغو تدریجی محدودیت های اعمال شده بر برنامه غنی سازی ایران و تحریم ها است.

در ابتدای مذاکرات آمریکایی ها خواستار محدودیت ۲۰ ساله بر برنامه هسته ای ایران بودند در حالیکه ایران خواستار محدودیت کمتر از ۱۰ سال بود اما به نظر می رسد که در حدی وسط توافق خواهد شد. بطوریکه در یک دوره حداقل ۱۰ ساله محدودیت های شدیدی بر برنامه غنی سازی ایران اعمال خواهد شد و سپس در ۵ سال آخر این دوره ایران قادر خواهد بود بطور تدریجی غنی سازی خود را توسعه دهد.

به نوشته این رسانه آمریکایی صحبت از حفظ ۶ هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژ توسط ایران است که در صورت انجام این توافق ایران می تواند بطور تدریجی بعد از یک دوره محدودیت تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش داده و به ۱۰ هزار یا بیشتر برساند.

همچنین در صورت توافق ایران یا باید قسمت عمده ای از اورانیوم غنی شده خود را به خارج از کشور منتقل کند و یا تبدیل و پودر کند به شکلی که قابل استفاده در سلاح هسته ای نباشد.

مقاماتی که این اطلاعات را به آسوشیتد پرس داده اند خواسته اند تا از افشای نامشان خودداری شود.

در صورت انجام چنین توافقی آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول نظارت بر اجرای آن خواهد بود و بخش سخت آن موافقت کنگره آمریکا با چنین توافقی خواهد بود.

به گفته مقاماتی که نام آنها برده نشده است در صورت انجام چنین توافقی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با توسل به قدرت اجرایی خود بلافصله گام هایی را برای برداشتن برخی محدودیت های تجاری و مالی علیه ایران بر خواهد داشت و همینطور که ایران تعهد خود به تعهداتش را ثابت کند تحریم ها صرفا تعلیق خواهند شد و نه لغو و صرفا بخش کمی از تحریم ها باقی خواهند ماند تا کنگره لغو آنها را تصویب کند.

همچنین بنا بر این گزارش توافقاتی هم درباره تاسیسات هسته ای آب سنگین اراک و فردو در حال شکل گیری است که طبق آن تاسیسات غنی سازی فردو تبدیل به یک مرکز تحقیقاتی خواهد شد و راکتور آب سنگین اراک که در حال تکمیل شدن است می تواند با تغییراتی به تولید کمتر پلوتونیم بپردازد.

کد N741804

وبگردی