آفتاب
ابتکار در انجمن اسلامی دانشگاه شریف:

تحول با تحقیر و فشار به دست نمی‌‌آید

تحول با تحقیر و فشار به دست نمی‌‌آید

اسلام همیشه با تحول‌خواهی، اصلاح خواهی همراه بوده است و قیام امام حسین (ع) نیز در این مسیر قرار دارد که ما باید مرتب به خودمان رجوع کنیم وخود را در مسیر بهتر بودن نقد کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست٬ با بیان اینکه انقلاب اسلامی از زمانی که آغاز شد حرفی که برای گفتن داشت٬ تصریح کرد: حرف فرهنگی و فکری بود و تحولی که امام راحل از آن صحبت می‌کرد با تحقیر و فشار به دست نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار  در مراسم جشن بازگشایی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف٬ گفت: بسیار خوشحالم که این توفیق را پیدا کردم به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب٬ دانشجوی سابق٬ معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات و معاون رئیس جمهور اعتدال در بین شما حضور داشته باشم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: دوران سختی را پشت سر گذاشتیم٬ سال‌هایی که برای همه ما بسیار دشوار بود. اتفاقات بسیار تلخی افتاد و در این روز‌ها که در آن قرار داریم٬ فضای سیاسی بسیار باز شده و به انجمن‌ها و فعالان سیاسی اجازه می‌دهند خودشان را مطرح کنند و حرفشان را بزنند و احزاب مستقل دیدگاه‌های خودشان را مطرح کنند. همه آنها حاصل استقامت و پایمردی‌ها و اصولی بوده که شما عزیزان با اتحاد خود توانستید آن را به وجود بیاورید.

ابتکار گفت: حضور آگاهانه شما در انتخابات ۲۴ خرداد سال ۹۲ و به امید اینکه در کشور شرایطی فراهم شود که فضای نسبتا آزادی نسبت به گذشته ایجاد گردد٬ همه آنها محصول این پایمردی و استقامت شماست.

معاون رئیس جمهور درباره انجمن اسلامی نیز گفت: انجمن اسلامی که دارای تاریخ بسیار خوبی است توسط بنیانگذارانی مانند بازرگان٬ طالقانی و چمران به وجود آمد تا یک نگاه دوراندیشانه نسبت به آینده داشته باشند و در آن دوران دیکتاتوری فعالیت خودشان را شروع کردند. و بر اساس دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که دانشجویان نسبت به استقلال‌خواهی و آزادی داشتند این دانشجویان در این راستا جمع شدند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: جنبش دانشجویی که این سال‌ها توانسته خودش را خوب حفظ کند و نگرش و انگیزه خود را بسازد و با‌‌ همان آرمان‌ها و در یک محیط پرنشاط و با یک پویایی جدید خود را نشان دهند آن‌ها نشان دادند که هنوز به آرمان‌ها و اعتقادات بنیانگذاران خود پایبندند.

ابتکار بیان کرد: زمانی که انجمن اسلامی در ایران شکل گرفت در سراسر دنیا نیز انجمن‌هایی مرتبط با انجمن اسلامی شکل گرفت که مبنای بعضی از اعتقادات آنها فرا‌تر از اعتقادات دینی شیعی بود و دنبال اسلام رحمانی و اسلامی که دنبال تنوع دیدگاه و تعامل با همه و خارج از نگاه تنگ‌نظرانه بودند.

وی گفت: دوران دانشجویی از دوران مهم زندگی هر فرد است که به صورت قهرمانانه در آن حاضر می‌شوند که با جان و روح آن‌ها در ارتباط است.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: اما اگر دانشجویان دنبال تحولیهستند باید این تحول را از درون خودشان شروع کنند تا بتوانند تغییرات مهمی را در پیرامون ایجاد کنند و جنبش دانشجویی همواره در ایران بر اساس این رویکرد حرکت کرده و در این مسیر است که می‌تواند پایه‌گذار یک مسیر عمیق باشد.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی از زمانی که آغاز شد حرفی که برای گفتن داشت. حرفی فرهنگی و فکری بود و تحولی که امام راحل از آن صحبت می‌کرد با تحقیر و فشار به دست نمی‌آید. امام می‌خواست که جامعه از نظر فکری و فرهنگی تحول یابد و رویکرد و شیوه آن‌ها تغییر کند. این تفاوت دیدگاهی بین کسانی که فکر می‌کنند با فشار و تهدید چیزی را تغییر دهند ولی باید بدانند این موضوع در فضای افکار عمومی دیگر قابل پذیرش نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: انجمن اسلامی باید بتواند در تعامل با دیگر جریان‌های دانشجویی بتواند گام مهمی در این مسیر بردارد و فراموش نکند پذیرش تنوع و دیدگاه و احترام به اعتقاد دیگری امر بسیار مهمی می‌باشد و باید فضایی ایجاد گردد و همه نهاد‌ها و تشکل‌ها بتوانند در چارچوب قانونی حرف‌ها و دیدگاه‌های خودشان را مطرح کنند و دور از هیجان زدگی٬ مسائل مهم را به پیش ببرد.

معاون رئیس جمهور درباره شیوع افراطی‌گری در منطقه نیز گفت: ما باید بتوانیم گفتمان رحمانی از اسلام را درک و در مقابل تفکر داعشی که به وجود آمده است و کشور ما را از بیرون محاصره و خود را در دنیا به اسم اسلام تبلیغ می‌کنند تف کر رحمانی را معرفی کنیم.

وی افزود: اسلام همیشه با تحول‌خواهی، اصلاح خواهی همراه بوده است و قیام امام حسین (ع) نیز در این مسیر قرار دارد که ما باید مرتب به خودمان رجوع کنیم وخود را در مسیر بهتر بودن نقد کنیم.

کد N741661

وبگردی