آفتاب

نبیل العربی خواهان یک استراتژی فراگیری عربی برای مقابله با تروریسم شد

نبیل العربی خواهان یک استراتژی فراگیری عربی برای مقابله با تروریسم شد

دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی خواهان پیاده کردن یک استراتژی فراگیری در میان کشورهای عربی برای مقابله با تندروی و گروه‌های تروریستی که "هویت جهان عرب را هدف قرار می‌دهند"، شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی خود در افتتاحیه کنفرانس در قاهره که تحت عنوان "امنیت منطقه‌ای و چالش‌هایی که جهان عرب با آن مواجه است" گفت: جهان عرب در مرحله کنونی با تهدیدات جدی رو به رو است که هویت و حاکمیت کشورها را هدف قرار داده است ومقابله با آن نیازمند بازنگری فراگیری در تمامی زمینه‌ها جهت پیدا کردن اشتباهات است چرا که اشاعه تندروی و تروریسم خطرات جدی برای امنیت ملی عرب دارد.

وی افزود: مقابله با تندروی و گروه‌های تروریستی ایجاد یک استراتژی فراگیری را می‌طلبد که تمامی کشورها از طریق مذاکرات گسترده در آن مشارکت داشته باشند. تندروی و تعصب دینی مهمترین مسائلی است که ثبات و پیشرفت‌ جهان عرب را تهدید می‌کند و منبع اصلی ایجاد دو دستگی‌ در میان جوامع و عامل اصلی ایجاد خشم و خشونت است.

العربی خاطرنشان کرد: تغییر و تحولی که در گروه‌های تروریستی ایجاد شده توانایی آن‌ها را بالا برده است و باعث شده تا از اختلافات و تنش‌های منطقه به نفع خود استفاده کرده و آن را به درگیری‌های مسلحانه تبدیل کنند. تحولات جهان عرب نیز به تروریست‌ها فرصت و اطمینان کافی برای انجام اقدامات خود را داده است.

این نشست امروز (دوشنبه) با مشارکت گسترده روسای پژوهشگاه‌های سیاسی و استراتژیک عرب و با حضور احمد بن محمد الجروان، رئیس پارلمان عربی و محمد شاکر، رئیس شورای وزارت خارجه مصر و با نظارت این شورا و هماهنگی اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد.

العربی در این نشست تاکید کرد: اشاعه خشونت و تروریسم لزوم بازنگری در اندیشه‌های غالب در جوامع عربی از جمله در زمینه فقه، فرهنگ، آموزش، رسانه، هنر و ادبیات را می طلبد.

وی افزود: شورای وزارتی کشورهای عربی به بررسی راه‌های مناسب جهت مقابله با تروریسم و تقویت استراتژی خود و اجرایی کردن توافق‌نامه مقابله با تروریسم، توافق نامه همکاری قضایی ریاض و توافق نامه مبارزه با پولشویی وحمایت مالی از تروریسم ادامه می‌دهند.

العربی از کشورهای عربی خواست تا استراتژی‌های ملی ومنطقه‌ای را برای مقابله با تروریسم و به ویژه استفاده از تدابیر پیشگیرانه جهت ممانعت از اشاعه افکار تکفیری در پیش بگیرند.

وی گفت: مبارزه با تروریسم در هر مکانی باید از طریق مرتفع کردن عوامل منجر به اقدامات تروریستی و حل و فصل سیاسی درگیری‌ها و تحقق عدالت و امنیت و ثبات برای همگان صورت بگیرد.

انتهای پیام

کد N741577

وبگردی