آفتاب

مخالفت اتحادیه اروپا با همکاری هسته‌ای مجارستان و روسیه

مخالفت اتحادیه اروپا با همکاری هسته‌ای مجارستان و روسیه

قرارداد همکاری هسته‌ای 12 میلیارد دلاری مجارستان با شرکت هسته‌ای وابسته به دولت روسیه هم اکنون با خطر مخالفت شورای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا با این پروژه روبه رو است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از نشریه فایننشیال تایمز به دلیل بروز اختلافات شدید میان مسکو و غرب بر سر بحران اوکراین اتحادیه اروپا به شدت با همکاری هسته‌ای مجارستان و روسیه مخالفت کرده است و نیز شورای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا این اختیار را دارد تا در صورت لزوم آغاز این پروژه را متوقف کند.

این در حالی است که با وجود مخالفت اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای هرگونه همکاری با روسیه،‌ ویکتور اوربان، رئیس جمهور مجارستان اصرار دارد تا در یک پروژه عظیم همکاری در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌ای با روسیه همکاری کند.

منتقدان این طرح معتقدند که این قرارداد باعث ایجاد وابستگی بیشتر مجارستان به روسیه در زمینه انرژی است.

هم اکنون این کشور حدود 80 درصد از نفت و 60 درصد از گاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

بر طبق این قرار داد شرکت هسته‌ای روس اتم روسیه دو راکتور 1200 مگاواتی را در منطقه پاکس، واقع در 100 کیلومتری جنوب بوداپست خواهد ساخت.

یکی از مقامات آگاه مجاری در مورد این قرار داد گفت: هم‌اکنون دو آژانس از اتحادیه اروپا در حال بررسی جزئیات و جوانب این قرارداد هستند.

آژانس اور اتم که یکی از آژانس‌های نظارتی اتحادیه اروپا در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای هم اکنون در حال بررسی لازم در زمینه های مالی و تامین سوخت است.

بر طبق قوانین اتحادیه اروپا، همه پروژه‌های هسته‌ای پیش از آغاز باید از آژانس‌های نظارتی این اتحادیه مجوزهای ایمنی لازم را کسب کنند.

انتهای پیام

کد N741236

وبگردی