آفتاب

عملیات سلیمان شاه، "پیش‌نمایش" سناریوی آنکارا برای تجاوز به خاک سوریه

عملیات سلیمان شاه، "پیش‌نمایش" سناریوی آنکارا برای تجاوز به خاک سوریه

دیروز ترکیه با تجهیزات کامل عملیاتی را در خاک سوریه انجام دا؛ در ظاهر به نظر می‌رسید که آنکارا برای انتقال بقایای پیکر سلیمان شاه دست به این عملیات نظامی زده است اما اگر دقیق به این موضوع نگاه کنیم می‌بینیم که در بطن آن پیام‌هایی دال بر مداخله آتی ترکیه در سوریه نهفته است و در واقع تلاشی است برای آماده کردن افکار عمومی جهان جهت مداخله نظامی در سوریه.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شبکه خبری اسکای نیوز‌ در گزارشی به بررسی عملیات نظامی اخیر ترکیه در سوریه پرداخته است: در عملیات نظامی ترکیه در سوریه که ساعات اولیه شب یکشنبه آغاز و با طلوع آفتاب به پایان رسید، نیرویی شبیه به یک لشکر کامل متشکل از حدود 600 نظامی، 40 دستگاه تانک، بیش از 50 نفربر زرهی، چندین بالگرد توپدار، یک هواپیمای فرماندهی و هشدار سریع آواکس، ده‌ها نیروی ویژه و هواپیماهای بدون سرنشین وارد خاک سوریه شد و جنگنده‌های ارتش ترکیه نیز دورا دور عملیات را می‌پاییدند تا در صورت نیاز وارد کارزار شوند.

عبدالوهاب بدرخان‌، نویسنده و تحلیلگر سیاسی معتقد است که عملیات ارتش ترکیه برای انتقال بقایای پیکر سلیمان شاه از سوریه در واقع "پیش نمایشی" از سناریوی احتمالی آنکارا برای ورود به خاک سوریه بود تا نشان دهد که ارتش ترکیه در صورت نیاز توانایی هرگونه مداخله در سوریه را دارد و با توجه به توانمندی‌های نظامی خود این مساله را همچنان مد نظر دارد.

مقبره سلیمان شاه

به گفته نخست وزیر ترکیه این مداخله با هماهنگی نیروهای ائتلاف و "دادن اخطار" به نیروهای کرد در کوبانی مبنی بر ورود تانک‌های ترکیه‌ به خاک سوریه انجام شد و آنگونه که وزارت خارجه سوریه اعلام کرده سوریه نیز اجازه این کار را نداده است تنها درخواستی به کنسولگری دمشق در استانبول داده شده و آنکارا منتظر موافقت یا عدم موافقت دولت سوریه نمانده است.

از مدت‌ها پیش ترکیه خواهان ایجاد منطقه حائل در مرز با سوریه است که بر اساس آن پرواز هواپیماهای جنگی سوریه در شمال این کشور و یا نزدیک شدن نیروهای دولتی سوریه به این منطقه ممنوع بوده و آنگونهکه آنکارا می‌خواهد اداره این منطقه باید به ترکیه واگذار شود تا هم مخالفان سوری را علیه دولت متحد کند و هم کردهای شمال سوریه را که پیوندی تاریخی با پ‌ک‌ک دارند تحت کنترل بگیرد.

بدرخان به زمان عملیات نظامی ترکیه که پس از توافق نظامی میان این کشور با آمریکا جهت آموزش مخالفان سوری در خاک ترکیه صورت گرفت، اشاره می‌کند و آن را نشان دهنده احتمال مداخله نظامی ترکیه در سوریه دانست.

هرگونه مداخله نظامی ترکیه در سوریه یقینا در قالب جنگ ائتلاف با داعش خواهد بود با این تفاوت که ترکیه می‌خواهد بر خلاف ائتلاف که تنها داعش را هدف قرار می‌دهد و کاری با نیروهای دولتی سوری ندارد‌، ارتش سوریه را نیز هدف بگیرد و مستقیما هر آنچه در توان دارد برای تضعیف دولت دمشق به کار گیرد.

از سوی دیگر ترکیه با عملیات اخیر خود تمامی نظامیان ترکیه را که از مقبره سلیمان شاه محافظت می‌کردند خارج و مقبره را به داخل ترکیه منتقل کرد تا از احتمال اسارت نیروهای ترکیه به دست داعش در آینده جلوگیری کند. گرچه ترکیه و داعش اکنون روابط خوبی دارند اما اگر آنکارا بخواهد نقشه خود مبنی بر ورود به خاک سوریه و حمایت از مخالفان دولت این کشور را اجرایی کند یقینا با داعش که با مخالفان سوری نیز به اندازه ارتش این کشور سر جنگ دارد، رودر رو می‌شود.

بدرخان معتقد است که خارج کردن سربازان ترک از منطقه‌ای که در کنترل داعش است ( شمال حلب) راه را برای انجام عملیات‌ نظامی گسترده‌تر از جانب آنکارا و ائتلاف باز می‌کند و هرگونه مداخله زمینی احتمالی از سوی ترکیه در شمال سوریه هیچ گونه پیامد و تبعات انتقام جویانه‌ای علیه سربازان ترک چه از سوی داعش و چه از سوی نیروهای دولتی سوریه، نخواهد داشت.

مقبره سلیمان شاه در 30 کیلومتری مرز ترکیه و در داخل سوریه واقع شده و بر اساس توافق ترکیه و فرانسه در سال 1921 که در آن زمان قدرت استعماری در سوریه بود، محوطه این آرامگاه به عنوان خاک ترکیه در نظر گرفته شد و آنکارا نیز از آن زمان حفاظت از آن را برای خود محفوظ دانسته است.

سلیمان شاه‌، رهبر نظامی قرن 21 امپراطوری سلجوقیان بود که جزو اولین گروه‌های ترک بودند که وارد منطقه شده و در آناتولی ساکن شدند. وی پدربزرگ عثمان اول‌، بنیانگذار امپراتوری عثمانی در قرن سیزدهم است.

انتهای پیام

کد N741205

وبگردی