آفتاب

کرزای آمریکا را به اغفال افغانستان متهم کرد

کرزای آمریکا را به اغفال افغانستان متهم کرد

رئیس جمهوری سابق افغانستان با متهم کردن آمریکا در اغفال افغانستان گفت: پس از آنکه واشنگتن پایگاه‌های نظامی‌اش در کشور را تقویت کرد، مقابله با شبه نظامیان طالبان را متوقف کرد.

رئیس جمهوری سابق افغانستان با متهم کردن آمریکا در اغفال افغانستان گفت: پس از آنکه واشنگتن پایگاه‌های نظامی‌اش در کشور را تقویت کرد، مقابله با شبه نظامیان طالبان را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری پژواک، حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان در سمیناری با عنوان "سنت بدون خشونت در منطقه؛ ماهاتما گاندی و خان عبدالغفارخان"، دو رهبر پیشروی مقابله با خشونت این سخنان را مطرح کرد.

این سمینار توسط اندیشکده "رعنا" و با همکاری هندوستان در کابل،‌ پایتخت افغانستان برگزار شد.

در این سمینار همچنین عبدالله عبدالله، مدیر اجرایی دولت افغانستان، رنگین دادفر سپنتا، مشاور سابق امنیت ملی و سایر مقام‌های ارشد از افغانستان و پاکستان شرکت داشتند.

کرزای سیاست‌های پاکستان و آمریکا را در قبال مقابله با افراط‌گرایی در منطقه به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: پاکستان با کمک آمریکا از افراطیون علیه شوروی استفاده کرد و سپس از همین افراط گرایان علیه افغانستان و هند سود جست.

کرزای ادامه داد: ما با این افراط گراها جنگیدم و کشور را آزاد کردیم. منافعی که برای آمریکا بود این کشور را به ابرقدرت یگانه تبدیل کرد، آلمان یکپارچه شد، اروپا بسط یافت، پاکستان به یک قدرت اتمی با یک ارتش قدرتمند تبدیل شد اما افغانستان تنها در این بین آسیب دیده است. پس از شکست شوروی، آمریکا افغانستان را به حال خود رها کرد و به پاکستان روی آورد و به این ترتیب کابل ساختار دولت و ارتش خود را از دست داد.

حامد کرزای افزود: پس از رخدادهای تروریستی 11 سپتامبر 2001 این روند ادامه یافت و هیچ کس به ما گوش نداد. در نهایت پرویز مشرف، رئیس جمهوری پیشین پاکستان خودش تایید کرد که کشورش در پس ویرانی افغانستان بوده است.

رئیس جمهوری سابق افغانستان همچنین به مقام‌های پاکستان به دلیل متوقف نکردن افراط‌ گرایی به عنوان ابزاری برای سیاست خارجی و نه بمباران کردن خانواده‌های بیگناه در وزیرستان، دیر و باجاور، هشدار داد.

وی بر این عقیده است که استفاده از زور تنها باعث تقویت افراط گرایی می‌شود و بنابراین به راه‌حل‌های سیاسی نیاز است.

وی همچنین یکبار دیگر از طالبان افغانستان خواست تا به روند صلح بپیوندد.

عبدالله عبدالله نیز تاکید کرد که صلح یک ضرورت است اما گفت که این روند باید شفاف و از طریق رایزنی با افغان‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N741113

وبگردی