آفتاب

مبارزه با داعش و اوضاع سیاسی محور گفت‌وگوی العبادی و مالکی در بغداد

مبارزه با داعش و اوضاع سیاسی محور گفت‌وگوی العبادی و مالکی در بغداد

در چارچوب تحرکات سیاسی بی‌سابقه در عراق میان معاون رئیس جمهوری عراق و نخست وزیر این کشور نشستی در خصوص آخرین تحولات رخ داده در کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، دفتر نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری این کشور طی نشست خود در بغداد در خصوص آخرین تحولات سیاسی عراق و همچنین اوضاع منطقه‌ای بحث و گفت‌وگو کردند.

طرفین در این نشست در خصوص قوانینی که باید طبق یک توافق سیاسی میان فراکسیون‌ها اجرا شود و همچنین اوضاع امنیتی کشور و اجرای عملیات‌ نظامی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش بحث و گفت‌وگو کردند.

از سوی دیگر دفتر نوری مالکی اعلام کرد: طرفین در این دیدار در خصوص رویدادهای سیاسی و امنیتی کشور و چالش‌هایی که روند سیاسی کشور با آن رو به رو است و همچنین تلاش‌های لازم برای یکپارچگی و اتحاد ملی بحث و گفت‌وگو کردند.

در این نشست عبادی و نوری مالکی بر ضرورت فراهم آوردن تمام امکانات لازم برای جنگ با گروه تروریستی داعش آن هم برای شکست کامل این گروه و دستیابی به پیروزی‌ نهایی تاکید کردند.

این نشست در پی بحران‌های سیاسی ایجاد شده در دولت عراق آن هم در پی اقدامات آمریکا برای ایجاد تغییرات مهم در کشور برگزار شد.

پیشتر نوری مالکی در واکنشی شدید به سخنان باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه دولت پیشین عراق مسئول ایجاد داعش است، اظهار کرد: این دولت آمریکاست که مسئول شکل گیری و پیشروی گسترده داعش شده و تمام حملات هوایی ائتلاف در عراق تنها یک نمایش است.

سخنگوی نوری مالکی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سخنان اوباما نشان دهنده سردرگمی آمریکا در چگونگی برخورد با اوضاع منطقه و جهان است و این گفته‌ها نشان می‌دهد که آمریکا حقایق آشکار را عامدانه نادیده می‌گیرد و سعی دارد افکار عموم جهان را منحرف کند.

سخنگوی مالکی تصریح کرد: آمریکا و هم‌پیمانان آن در منطقه مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شدند چرا که سعی کردند از داعش و جبهه النصره به عنوان ابزاری برای ساقط کردن نظام سوریه استفاده کنند و این سیاستی بود که باعث قدرت گرفتن داعش در عراق و دیگر کشورهای منطقه شد.

وی تصریح کرد: گروه تروریستی داعش ادامه گروه ترویستی القاعده است. گروهی که با حمایت دوستان خود در آمریکا با عراقی‌ها می‌جنگد. اما الگو گرفتن از آشوب و درگیری در سوریه و تصمیم واشنگتن و هم‌پیمانانش برای ساقط کردن نظام سوریه باعث ایجاد گروه تروریستی داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌ها شد و باعث شد تا داعش از سوریه به عراق سپس اردن، مصر، لیبی و یمن کشیده شود.

سخنگوی مالکی تاکید کرد: باراک اوباما به خوبی به هشدار عراق نسبت به ایجاد یک انقلاب عربی و خطرات پیشروی گروه‌های افراطی و آشوب افکنی آن‌ها در کشورهای عربی و همچنین آثار منفی آنان بر ثبات و امنیت منطقه و جهان آگاه بود. اما آنچه که باعث تعجب و سوال می‌شود نادیده گرفتن هشدارهای مکرر عراق از سوی آمریکا است چرا که عراق بارها نسبت به حملات احتمالی داعش به آمریکا هشدار داده بود.

انتهای پیام

کد N740885

وبگردی