آفتاب
در جریان کنفرانس " اسلام و مبارزه با تروریسم "؛

پادشاه عربستان تشکیل سازمانی اسلامی برای مبارزه با تروریسم را خواستار شد

پادشاه عربستان تشکیل سازمانی اسلامی برای مبارزه با تروریسم را خواستار شد

"کنفرانس اسلام و مبارزه با تروریسم" با هدف مبارزه با تروریسم، اصلاح و ریشه کن کردن مفاهیم مرتبط با تفکر تکفیری در مدارس و دانشگاه‌ها، با حضور شخصیت‌های اسلامی سراسر جهان در مکه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سخنانی در جریان کنفرانس بین المللی "اسلام و مبارزه با تروریسم" تشکیل یک سازمان و نهاد اسلامی برای مبارزه با تروریسم را که چهره اسلام را خدشه‌دار می‌کند خواستار شد.

وی در این کنفرانس که روز یکشنبه با حضور بیش از 400 تن از علمای دینی و اندیشمندان سراسر جهان برگزار شد، تأکید کرد: امت اسلام از سوی تروریسم به قتل و غارت وانواع جنایات تهدید می‌شود واین گونه جنایات به اسم و پرچم اسلام صورت می‌گیرد.

ملک سلمان تصریح کرد: عربستان تاکنون برای مبارزه با تروریسم آن هم در تمامی زمینه‌ها با تمام قوا تلاش کرده است. دستگاه‌های امنیتی در داخل کشور باید برای ریشه کن کردن تروریسم و گروه‌های افراطی وارد عمل شوند و از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

وی در ادامه تصریح کرد: عربستان در سطح کشورهای جهان اسلام و منطقه برای مبارزه با تروریسم آن هم در تمامی زمینه‌ها چه امنیتی و چه عقیدتی با کشورهای دیگر همکاری می‌کند و این انگیزه‌ای است تا تمام امت اسلام برای برپایی مذاکرات میان خود وارد عمل شوند.

ملک سلمان افزود: با وجود تلاش‌های مداوم و تاثیر گذار کشورهای اسلامی برای نابودی کامل تروریسم ، هنوز جنایات گروه‌های تروریستی در منطقه و کشورهای اسلامی ادامه دارد که این باعث نگرانی همگان شده است.

وی تاکید کرد: مقابل تروریسمی که روز به روز در حال گسترش است باید قاطعانه و با جدیت مقابله کرد و عربستان نیز مسئولیت خود را مقابل این امر درک کرده و به آن متعهد است و باید هر چه سریعتر برای نابودی پدیده ویرانگر تروریسم ،سازمانی اسلامی آن هم با طرح و برنامه های فراگیر ایجاد شود.

ملک سلمان در این کنفراسن برای مبارزه با تروریستی که چهره اسلام را خدشه دار می‌کند و خطری بزرگ برای امت اسلامی و تمام جهان محسوب می‌شود همگان باید برای مبارزه با تفکرات تروریستی که تمام امت اسلامی و جهان را تهدید می‌کند وارد عمل شوند.

وی در این کنفرانس از تمام شرکت کنندگان خواست تا برای بالا بردن سطح آگاهی کشورهای عربی نسبت به خطرات تروریسم برنامه و طرح‌های کارآمدی را پایه‌ریزی کنند.

از سوی دیگر احمد الطیب، شیخ الازهر ضمن انتقاد از گروه‌های تندرو از تمام کشورهای اسلامی خواست تا با مراجعه به برنامه و آموزه‌های اسلام به اصلاح تفکرات اشتباه و مفاهیم تکفیری و تندروی در دانشگاه‌ها و مدارس بپردازند.

شیخ الازهر در سخنانی اظهار کرد: امیدوارم که آموزه‌های موجود در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌های ما مفاهیم و تفکرات اشتباهی همچون تندروی، تفکرات تکفیری، تفرقه انگیزی که ذهن و عقل را تشویش و مشغول می‌کند اصلاح شود.

وی افزود: ما آنطور که شایسته است در مدراس و دانشگاه‌های خود به مسائل آموزشی و تربیتی نپرداختیم و امیدی نیست که این امت به قدرت و وحدت و برادری خود بازگردد و با کشورهای پیشرفته همسو شود.

شیخ الازهر تاکید کرد که گرایش‌های تکفیری خطری برای وحدت مسلمانان است و نتیجه آن کاشتن بذر نفرت و کینه در دل مسلمانان است و به تبع آن دو دستگی و اختلافات میان مسلمانان ایجاد می‌شود.

وی ضمن انتقاد شدید از گروه‌های تندرو، مبارزه با بلایایی که گریبانگیر منطقه و کشورهای عربی شده و توسط گروه‌های خشن و تروریست‌های بیگانه با اسلام و عقاید و تمدن اسلامی ایجاد شده خواستار شد.

از سوی دیگر عبدالله بن عبدالمحسن ترکی، دبیرکل انجمن جهان اسلام تصریح کرد: امید است که این کنفرانس بر برنامه و طرح‌های علمی برای مبارزه با تروریسم در جهان اسلام و خارج از آن تمرکز شود.

در این نشست تمام شخصیت‌های اسلامی و امنیتی کشورهای جهان اسلام آن هم برای بررسی و تبادل نظر در خصوص 6 محور اصلی این کنفرانس یعنی مفهوم تروریسم، علت‌های ایجاد تروریسم، عوامل اجتماعی و اقتصادی ایجاد تروریسم، عوامل تربیتی و فرهنگی و رسانه‌ای، منافع منطقه‌ای و جهانی و پیامدهای تروریسم شرکت کردند.

انتهای پیام

کد N740487

وبگردی