آفتاب

توافق واشنگتن با تل آویو برای قدرتمندتر کردن توان تهاجمی اسرائیل

توافق واشنگتن با تل آویو برای قدرتمندتر کردن توان تهاجمی اسرائیل

رژیم صهیونیستی که پس از واکنش حزب الله به حمله قنیطره، به شدت نگران انجام حملات جدید از سوی نیروهای مقاومت است قرارداد جدیدی را با آمریکا برای افزایش توان نظامی خود به امضا رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هاآرتض، جرئیات کامل این قرارداد هنوز منتشر نشده اما بخشی از آن مربوط به خرید جنگنده های اف ۳۵ از آمریکاست.  

به موجب قرارداد امضا شده میان اسرائیل و آمریکا، واشنگتن در قراردادی به ارزش سه میلیارد دلار ۱۴ فروند جنگنده اف ۳۵ را به تل آویو می فروشد.  

این قرارداد در حالی امضا شده که این جنگنده هنوز به تولید انبوه نرسیده و همچنان در حال پشت سر گذاشتن آزمایشاتی است که معمولا با شکست مواجه می شوند.  

بر اساس این گزارش، ارزش هر فروند جنگنده اف ۳۵ که آمریکا متعهد شده تا پایان سال ۲۰۱۶ به اسرائیل تحویل بدهد ۱۱۰ میلیون دلار است.  

بر اساس گزارش های موجود و آمارهای منتشر شده آمریکا سالانه دست کم سه میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی کمک نظامی ارائه می کند که حساب روزانه آن معادل هشت میلیون و ۵۰۰ هزار دلار می شود.  

رهبران رژیم صهیونیستی در سال‌ های اخیر تاکید کرده‌ اند در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، آمادگی آمریکا برای همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی با اسرائیل بیشتر از هر زمان دیگر بوده‌ است. این درحالی است که دولت باراک اوباما با کابینه بنیامین نتانیاهو اختلافات سیاسی جدی دارد و نشانه‌ های این اختلافات هر از چند گاهی بروز کرده‌ است.

این وضعیت در حالی است که در سال گذشته اوباما لایحه‌ای را امضا کرده که کمک‌ نظامی آمریکا به اسرائیل به یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار رسیده‌ و براساس آن واشنگتن میزان جنگ‌افزارهای خود در سرزمین های اشغالی را به ۲۰۰ میلیون دلار می رساند.

جروزالیم پست در تشریح جزئیات این لایحه می نویسد: ارتش اسرائیل در عملیات نظامی تابستان گذشته علیه غزه، از آمریکا مجوز گرفته بود از انبار نظامی آمریکایی در اسرائیل برای حملات استفاده کند زیرا زرادخانه تل آویو با کاهش زیاد روبرو شده بود.

لایحه همکاری‌ های راهبردی آمریکا و اسرائیل همچنین امکان سوخت‌گیری هوایی برای جنگنده‌ های اسرائیل را تقویت می‌کند؛ پیشتر گفته شده بود افزایش برد سوخت‌ گیری هوایی برای احتمال حمله نظامی به سایت‌های هسته‌ای ایران، یک امر حیاتی خواهد بود.

در چارچوب لایحه جدید، هواپیماهای عمود پرواز فوق پیشرفته «وی ۲۲» نیز به اسرائیل تحویل می‌شود و همچنین همکاری میان صنایع نظامی واشنگتن-تل آویو افزایش می‌ یابد.

علاوه بر این موارد منابع اسرائیلی چند ماه پیش اعلام کردند که امریکا ۲۳۵ میلیون دلار در اختیار این رژیم قرار داده است تا سامانه دفاع ضد موشکی خود را تقویت نماید. قرار است این کمک مالی جدید در زمینه توسعه سامانه‌های موشکی این رژیم موسوم به «سپر داوود»  هزینه شود. همچنین آمریکا برای تولید سامانه‌های ضد موشکی «آرو- ۲» و «آرو- ۳» که برای رهگیری موشک‌های بالستیک دوربرد بکار می رود، کمک های مالی و فنی قابل ملاحظه ایی به اسرائیل ارائه کرده است.  

کد N740344

وبگردی