آفتاب
/گزارش-آسوشیتدپرس/

دیدگاه اوباما درباره نقش آمریکا در جهان عرب با چالش مواجه شده است

دیدگاه اوباما درباره نقش آمریکا در جهان عرب با چالش مواجه شده است

"دیدگاه‌ باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درباره نقش این کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا در هر کشوری که رویکرد او به عنوان یک مدل در نظر گرفته شد به چالش کشیده شده است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است: اوباما پس از عمل به وعده‌هایش در خصوص پایان دادن به حضور گسترده‌ آمریکایی‌ها در جنگ‌های خاورمیانه، از اکنون اندک اندک به دنبال بازگشت به عراق است.

کمپین‌های ضد تروریستی که اوباما آنها را به مبارزه زمینی ترجیح می‌دهد تا حدودی افراطیون را تضعیف کرده است. اما این کمپین‌ها در متوقف ساختن رشد و یا شکل گیری مجدد چنین گرو‌هایی عملا ناتوان بوده است و همزمان درخواست اوباما از دولت‌های منطقه‌ای و نیروهای امنیتی محلی برای رهبری کردن کشور بی‌ثبات خود تنها توانست ضعف و ناتوانی آنها را عیان کند.

کاخ سفید اعلام کرده است که تهدید ناشی از تروریسم در سراسر منطقه گسترده شده با این حال مقامات مختلف درخصوص تهدیدات ناشی از چنین گروه‌هایی علیه آمریکا معتقدند تهدیدات داعش علیه آمریکا به مراتب کمتر از زمانی است که القاعده در دوران اوج بود. با این وجود اما آژانس‌های دفاعی و اطلاعاتی آمریکا به شدت درباره کشورهایی که دچار آشوب‌های سیاسی توامان با مسائل امنیتی هستند ابراز نگرانی می‌کنند.

در زیرنگاهی می‌اندازیم به کشورهایی که به زعم اوباما مواردی از مشارکت جدید آمریکایی‌ها در جهان عرب محسوب می‌شوند.

عراق

در نگاه اول به این کشور و میراث اوباما در آن می‌توان به پایان جنگ منفور و پرهزینه عراق اشاره کرد. همزمان با صدور دستور خروج نیروهای آمریکایی از عراق در اواخر سال 2011 اوباما اعلام کرد که آمریکا درکنار "عراقی، مستقل، با ثبات و دارای عزت نفس" باقی می‌ماند.

اما سال گذشته، چندین هزار نیروی زمینی آمریکایی برای کمک در جهت مبارزه با گسترش گروه تروریستی داعش به عراق بازگشتند و در ماه اوت، آمریکا حملات هوایی خود علیه شبه نظامیان داعش در عراق را آغاز کرد.

منتقدان اوباما او را به ترجیح دادن منافع سیاسی خود به شرایط امنیتی حاضر در عراق در هنگام خروج از آن کشور متهم می‌کنند. آنها معتقدند که خروج آمریکا، خلایی را ایجاد کرد که اجازه داد گروه داعش به موفقیت‌هایی دست یابد و قسمت‌های وسیعی از عراق را اشغال کند.

این در حالی است که اوباما مقصر اشغال شدن بخش‌هایی از عراق را دولت عراق می‌داند که اقلیت‌های قومی و مذهبی را در این کشور نادیده می‌گرفت. مقامات آمریکایی به کنار گذاشتن نوری مالکی، نخست وزیر عراق از قدرت کمک کردند اما شرایط سیاسی در این کشور همچنان شکننده باقی مانده است.

بغداد همچنان شاهد حملات روزانه از سوی شبه نظامیان از جمله حملات انتحاری و انفجار ماشین و ... است: حملاتی که هدف آنها تضعیف اقدامات دولت مرکزی برای ایجاد امنیت در کشور است.

سوریه

سوریه احتمالا آزار دهنده‌ترین و دشوارترین بحران خاورمیانه برای کاخ سفید بوده است.

اوباما در تلاش برای خارج نگه داشتن آمریکا از گود جنگ داخلی در سوریه از گفت‌وگوهایی سیاسی پشت پرده برای برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از حکومت حمایت کرد، گفت‌وگوهایی که پی در پی شکست خوردند. اوباما تقریبا نزدیک بود که دستور حملات هوایی علیه بشار اسد را پس از اتهامات علیه دولت سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سال 2013 صادر کند اما بعدتر به نفع یک راه حل سیاسی از این اقدام خودداری کرد.

اوباما در آن زمان گفت: ما اکنون این شانس را داریم تا از طریق دیپلماسی به هدف خود دست یابیم.

اما تقریبا پس از حدود چهار سال جنگ، جنگ داخلی همچنان ادامه دارد، بیش از 200 هزار تن در طی این چهار سال جان باخته و بشار اسد همچنان بر قدرت است. اوباما نیز جایگاه خود را در آموزش دادن و مجهز کردن نیروهای مخالفان سوری در سطحی نه چندان تاثیر گذار حفظ کرده است.

یمن

زمانی که اوباما علیه گروه داعش در عراق و سوریه حمایت هوایی را آغاز کرد، یمن به عنوان نمونه‌ای موفق از چگونگی مبارزه آمریکا با تروریسم بدون نیاز به نیروهای زمینی یاد شد.

برای سال‌ها، کاخ سفید با دولت یمن همکاری ضد تروریستی اعلام کرده و القاعده یمن را مورد هدف پهپادهای خود قرار داده بود. ارتش یمن همچنین از سوی آمریکا کمک‌های مناسبی دریافت می‌کرد با این هدف که به نهادی موثر علیه القاعده در خلیج فارس تبدیل شود. اما حوثی‌ها توانستند قدرت را در دست بگیرند. طی چند روز آمریکا سفارت خود را در این کشور تعطیل کرد و به این ترتیب روابط آمریکا با کمپین ضد تروریسم در یمن پیچیده شد.

لیبی

در سال‌های اول دوره‌ اول ریاست جمهوری، زمانی که اوباما سعی می‌کرد به فعالیت‌های نظامی آمریکا در جهان عرب خاتمه دهد، لیبی به نمونه‌ای بدل گشت که اوباما برای مشارکت در آن مایل بود.

آمریکا در سال 2011 در حمایت از آشوب‌ها علیه معمر قذافی، دیکتاتور لیبی به کمپین بمباران ناتو پیوست. اوباما در آن زمان اعلام کرده بود که همکاری نکردن با لیبیایی‌ها خیانت به ارزش‌های آمریکاست.

اما آمریکا و شرکای غربی‌اش انتقال قدرت پس از قدافی را به عهده مردم لیبی گذاشتند. پس از آن خشونت‌های گسترده سراسر لیبی را فرا گرفت و آن را به آشوب کشاند و دو دولت و پارلمان به حکومت در شرق و غرب کشور پرداختند.

این در حالی است که در بین گروه‌هایی که در لیبی حضور دارند اعضای داعش نیز دیده می‌شوند. روز یکشنبه هفته گذشته این شبه نظامیان ویدئویی از سربریدن 21 مصری مسیحی منتشر کردند که برای کار به لیبی رفته بودند.

انتهای پیام

کد N740319

وبگردی