آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: دخالت شورای همکاری در یمن مانع از وحدت در این کشور شده است

هانی‌زاده: دخالت شورای همکاری در یمن مانع از وحدت در این کشور شده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:‌ دخالت اعضای شورای همکاری خلیج فارس مانع از این شده است که احزاب مختلف در یمن با هم متحد شوند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به تحولات اخیر یمن خاطرنشان کرد: وضعیت یمن با دخالت شورای امنیت سازمان ملل و شورای همکاری خلیج فارس در مقایسه با گذشته پیچیده تر شده است و دلیل آن هم این است که این شورا تلاش می‌کند با استفاده از ابزارهای سیاسی خود اجازه ندهد که حوثی‌ها در ساختار قدرت یمن مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: در همین راستا طرح های متعددی از سوی حوثی‌های یمن ارائه شد و حتی با موافقت جمال بن عمر فرستاده دبیر کل سازمان ملل به یمن هم مواجه شد ولی کارشکنی های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مانع از به ثمر رسیدن این طرح ها شد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در شرایط فعلی در کشورهای عرب خلیج فارس به دنبال آن هستند که اوضاع یمن را به دست گرفته و مانع از به نتیجه رسیدن گفت‌و‌گو بشوند ، افزود: با این حال رئیس جمهور و نخست‌وزیر یمن که هر دو وابسته به یمن هستند تلاش می‌کنند تا فضایی امنیتی را به این کشور حاکم کنند. علاوه بر این استعفای این افراد هم بر پیچیدگی اوضاع یمن دامن زده است.

وی گفت: انصارالله تلاش می‌کنند با هوشیاری زیاد از دخالت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در امور یمن جلوگیری کنند. همچنین انصار الله می خواهند در ساختار قدرت جدید یمن مشارکت داشته باشند ولی از آنجا که قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای به دنبال دخالت و افزایش نفوذ خود در این کشور هستند به نظر می رسد هر طرحی که از سوی حوثی ها ارائه شود در نهایت با شکست روبرو شود.

هانی زاده با تاکید بر اینکه برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کنند قبایل یمن را علیه حوثی ها سازمان‌دهی کنند خاطر نشان کرد: علی صحن الحمر ، فرمانده سابق شمال یمن که مدتی در عربستان به سر می برد به یمن بازگشته و در صدد است تا از طریق سازماندهی ارتش ، مقدمات یک کودتای نظامی علیه حوثی ها را فراهم کند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی در یمن حوثی‌ها تلاش می‌کنند تا تمام گروههای سیاسی را در نظام آینده این کشور مشارکت دهند ولی دخالت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مانع از این امر شده است.

انتهای پیام

کد N740131

وبگردی