آفتاب
در آستانه انتخابات پارلمانی؛

حزب اسلامی تاجیکستان از اعمال‌ فشارهای دولت علیه خود خبر داد

حزب اسلامی تاجیکستان از اعمال‌ فشارهای دولت علیه خود خبر داد

حزب اصلی اسلامی تاجیکستان اعلام کرده پیش از انتخابات پارلمانی اول مارس 2015 به شدت مورد سرکوب و تحت فشار دولت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تاجیکستان از سال 1992 تحت رهبری امامعلی رحمانف و حزب ملی دموکراتیک تاجیکستان است و انتظار می‌رود که همین حزب پیروز این انتخابات باشد.

رهبر حزب "رنسانس اسلامی تاجیکستان" که تنها حزب اپوزیسیون بر مبنای مذهب قانونی در این کشور آسیای مرکزی است گفت: دولت دوشنبه فشارها بر 42 هزار عضو این حزب را پیش از انتخابات پارلمانی اول مارس افزایش داده است.

محمد الدین کبیری،‌ رهبر این حزب افزود: حزب ما در حال حاضر فشار زیادی را تحمل می‌کند. انتخابات در تاجیکستان مشکل آفرین است اما انتظار نداشتیم که در این انتخابات با مشکل مواجه شویم.

در این انتخابات برای پارلمان و شورای شهر، هشت حزب به رقابت می‌پردازند.

حزب رنسانس اسلامی تاجیکستان در حال حاضر تنها دو کرسی از پارلمان 63 کرسی این کشور را در اختیار دارد.

رهبر حزب اپوزیسیون تاجیکستان ادامه داد: چند مورد حساب جعلی فیس بوکی به نام من درست شده که هدفش ضربه زدن به حزب است. اتهاماتی درباره زنای جنسی نیز علیه من وجود دارد.

بیش از نیمی از 160 کاندیدای حزب اجازه نیافتند که برای این انتخابات پارلمانی ثبت نام کنند و تنها 196 کاندیدا از 720 کاندیدا برای انتخابات شورای شهر تایید صلاحیت شدند.

مقام‌های انتخاباتی می‌گویند بسیاری از کاندیداهایی که اجازه ثبت نام نیافتند، در امتحان زبان تاجیکی رد شدند؛ زبانی که اکثر تاجیکی‌ها آن را به خوبی می‌دانند.

در ماه جاری میلادی نیز این حزب شکایتی را به کمیسیون مرکزی انتخابات ارایه کرد پس از آنکه مفتی منتخب دولتی در تلویزیون تاجیکستان گفت که حزب باید واژه "اسلامی" را حذف کند.

وی مدعی شد که کاندیداهای حزب می‌توانند برای تبلیغ بگویند که مردم برای حزب نه بلکه برای اسلام رای می‌دهند.

این حزب که در سال 1990 تاسیس شده بارها و بارها از جانب دولت تاجیکستان که به رسانه‌ها تسلط دارد مورد انتقاد قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N739738

وبگردی