آفتاب

آشتی افغانستان؛ سفر مذاکره‌کننده ارشد طالبان به پاکستان

آشتی افغانستان؛ سفر مذاکره‌کننده ارشد طالبان به پاکستان

یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد طالبان افغانستان برای رایزنی راهی پاکستان شده است و این در حالی است که گزارش‌هایی درباره تمایل این گروه شبه‌نظامی برای ورود به گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری اکسپرس تریبیون، یکی از مقام‌های طالبان که خواست نامش فاش نشود، سفر قاری دین محمد، عضو تیم طالبان در دفتر سیاسی مستقر در قطر به پاکستان را تایید کرد. سفر مذکور در بحبوحه گمانه‌زنی ‌ها درباره احتمال مذاکرات صلح در قطر میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان انجام شده است.

قاری دین محمد پیشتر نیز در مذاکرات بسیاری از جمله در چین حضور داشت و طبق گفته این مقام‌ طالبان، وی قرار است بعدا مذاکراتی نیز در چین داشته باشد. سفارت چین در استانبول از اظهارنظر در این باره امتناع کرد.

یک هیات طالبان در نوامبر 2014 به پکن سفر کرد تا در رابطه با احتمال ایفای نقش چین در روند صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کند. سفر مذکور در پاسخ به سفر هیات چینی به دوحه قطر صورت گرفت. وزیر امور خارجه چین هفته گذشته اعلام کرد که دولت پکن قصد دارد تا نقش فعالی را در روند سازش افغانستان ایفا کند.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز شنبه گفت که هیچ تماسی با مقام‌های دولت افغانستان در قطر برقرار نشده است.

دولت اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز به رایزنی‌های خود در کابل برای جلب حمایت داخلی برای مذاکره با طالبان مشغول است و می‌گوید که دولتش هیچ مذاکرات محرمانه‌ای را با این گروه‌ شبه نظامی انجام نخواهد داد.

انتهای پیام

کد N739665

وبگردی