آفتاب

واکنش وزارت بهداشت به وجود آب در شیر

واکنش وزارت بهداشت به وجود آب در شیر

رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، در واکنش به وجود آب در شیر، تاکید کرد: مردم مطمئن باشند هر فرآورده و محصول غذایی که مجوز وزارت بهداشت را دارد، سالم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حسین رستگار در دومین همایش شیر سالم که روز یکشنبه در مرکز همایش های رازی برگزا شد، گفت: با اینکه می‌خواهیم مردم شیر مصرف کنند اما مهمتر آن است که شیر سالم مصرف شود. گاهی تقلب در محتوا به وجود می‌آید به طور مثال خامه و سرشیر روی شیر را برمی‌دارند و گاهی روغن گیاهی و پالم که ارزان بود را به آن اضافه می‌کردند که البته اکنون کسی حق ندارد از آن استفاده کند.

وی افزود: گاهی نیز به شیر آب اضافه می‌کنند، گاهی نیز وقتی آب در شیر می‌ریزند ماده حجم دهنده به آن اضافه می‌کنند و همچنین برای کاهش میکروب در شیر مواد کشنده میکروب اضافه می‌کنند که وظیفه ماست کیفیت شیر را کنترل کنیم و مردم این اطمینان را داشته باشند کالاهایی که مجوز وزارت بهداشت را به راحتی مصرف کنند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو  در مورد آلاینده‌های موجود در شیر نیز گفت: گاهی این آلاینده‌ها از مصرف علوفه در دام و طیور ایجاد می‌شود و اگر این علوفه به فلزات آغشته باشد یا کپک زده و به قارچ آلوده باشد متابولیسم آن به شیر وارد می‌شود. گزارشهایی از این تخلفات داشته‌ایم که با آنها برخورد شده است.

رستگار ادامه دارد: اگر مزارعی وجود دارد که علوفه آن آغشته به آلاینده است و دام نان خشکی که کپک زده را مصرف می‌کند آلاینده آن در شیر منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: آلاینده‌ میکروبی نیز وجود دارد اگر شیر فله‌ای تهیه شود ممکن است آلاینده‌ میکروبی نیز به آن وارد شود.

رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با تأکید بر کنترل عناصر مهم در شیر گفت: غنی سازی شیر از بزرگترین برنامه‌های وزارت بهداشت است که با ویتامین D انجام می‌شود چرا که دریافت این ویتامین در کشور کم است البته غنی سازی با پروبیوتیک‌ها نیز اهمیت دارد چرا که گاهی میزان کافی از این ماده را در شیر استفاده نمی‌کنند و در نتیجه نیز اثر درمانی هم ندارد.

کد N739276

وبگردی