آفتاب

هفته پرکار نمایندگان کوبا و آمریکا برای بازگشایی سفارتخانه‌ها

هفته پرکار نمایندگان کوبا و آمریکا برای بازگشایی سفارتخانه‌ها

دیپلمات های کوبا و آمریکا در هفته جاری دیدارهایی را برای آماده کردن مقدمات بازگشایی سفارت خانه های دو کشور و همچنین تسریع روند عادی سازی روابط برگزار می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، گروه کاری آمریکا و کوبا در این هفته تلاش خواهند کرد تا درباره بازگشایی سفارت خانه های خود در واشنگتن و هاوانا توافق کنند.

در همین رابطه امروز یکشنبه 22 فوریه نشستی میان مقامات دو کشور برگزار می شود و قرار است در تاریخ 27 فوریه نیز دور جدید نشست نمایندگان دوکشور انجام شود.

بازگشایی سفارت خانه ها باعث خواهد شد تا روند بهبود روابط بین دو کشور سرعت بیشتری بگیرد.

مذاکرات هفته جاری و برنامه دو کشور برای بازگشایی سفارت خانه ها در ادامه تغییر سیاست های کاخ سفید در قبال کوبا انجام می شود.

در ژانویه سال جاری میلادی، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با اشاره به ناموفق بودن سیاست های آمریکا در قبال کوبا در پنج دهه گذشته از عادی سازی روابط واشنگتن با هاوانا خبر داد. بعدها مشخص شد که گفتگوهای محرمانه میان واشنگتن و هاوانا از بهار ۲۰۱۳ همزمان با صدور مجوز از سوی باراک اوباما برای برقراری ارتباطات «سطح بالا» با کوبا آغاز شده بود.

بر اساس این گزارش٬ اولین ملاقات رو در رو بین تیم مذاکره‌ کننده آمریکا و کوبا ژوئن ۲۰۱۳ در کانادا انجام شد. کانادا از آن پس یکی از محل‌ های اصلی مذاکرات بود، البته طرف کانادایی در مذاکرات حضور نداشته است.

در حالی که رسانه‌های مختلف به نقش پاپ فرانسیس٬ رهبر کاتولیک‌ های جهان٬ در آغاز روند تازه در مناسبات دو کشور خبر داده‌اند، خبرگزاری آلمان جزئیات بیشتری را در این رابطه منتشر کرد. خبرگزاری آلمان به نقل از یک مقام آمریکایی خبر داد٬ در مارس ۲۰۱۴ ٬ گفتگوهای باراک اوباما و پاپ فرانسیس که اولین دیدار آنها با یکدیگر بود، بیش از هر چیزی بر مسئله کوبا متمرکز بود.

واتیکان در طول ماه‌های اخیر یکی از میزبانان هیئت‌ های آمریکایی و کوبایی برای مذاکرات بوده است. در این نشست‌ ها دو طرف درباره تعهدات متقابل از جمله مهیا ساختن مقدمات آزادی زندانیان یکدیگر تبادل نظر می‌کردند. در نهایت روز  چهارشنبه گذشته پس از ۴۵ دقیقه تماس تلفنی باراک اوباما و رائول کاسترو، که اولین تماس رهبران دو کشور با یکدیگر در پنج دهه گذشته بود، خبر آغاز عادی‌سازی روابط دو کشور اعلام شد.

روابط دیپلماتیک کوبا و آمریکا از ۵۰ سال گذشته قطع بوده است.

موارد توافق شده در مذاکرات

در توافق شکل گرفته بین واشنگتن و هاوانا مواردی از جمله آزادی‌ تبادلات اقتصادی و تکنولوژیک گنجانده شده است. آمریکا قرار است در این موضوع که کوبا را به عنوان حامی تروریسم می‌شناسد، بازنگری کند. همچنین آمریکا قرار است در شرایط سفر شهروندان خود به کوبا که در حال حاضر تقریبا ممنوع است تغییراتی ایجاد کند.

بر اساس توافق حاصل شده، قرار است از محدودیت‌های مالی از جمله محدودیت‌ های فعالیت‌ های بانکی با کوبا کاسته شده و برای رفع تحریم‌های ۵۴ ساله علیه کوبا تلاش شود. همچنین قرار است از فعالیت‌های بخش خصوصی در کوبا حمایت شود.

بر اساس توافقات اولیه آمریکا مجاز است برای صادرات تجهیزات ارتباطی، نرم‌افزاری و زیرساخت‌ های اینترنت به کوبا اقدام کند. بر اساس توافق اعلام شده همچنین قرار است باراک اوباما در آوریل ۲۰۱۵ در نشست اجلاس سران قاره آمریکا که رائول کاسترو نیز در آن حضور دارد شرکت کند.

کد N738676

وبگردی