آفتاب

منابع دیپلماتیک: مذاکرات دولت افغانستان و طالبان احتمالا ماه مارس برگزار می‌شود

منابع دیپلماتیک: مذاکرات دولت افغانستان و طالبان احتمالا ماه مارس برگزار می‌شود

مقام‌ها، کارشناسان و دیپلمات‌های افغان در حالی اعلام کردند مذاکرات میان دولت کابل با طالبان احتمالا مارس 2015 آغاز می‌شود که رئیس جمهوری افغانستان گفته است صلح بیش از هر زمان دیگری در دسترس‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان گفت: زمینه‌ها برای دستیابی به صلح طی 36 سال جنگ مداوم در افغانستان بهتر شده که 13 سال آن مربوط به درگیری با طالبان است.

غنی استراتژی پیچیده با هدف مجبور کردن رهبری طالبان در پذیرش دلایل دولت افغان را رد کرده و آن را ناامیدکننده خوانده است. وی همچنین به ارائه لیستی از کشورهای منطقه نظیر پاکستان پرداخت که به حمایت مالی وتسلیحاتی از طالبان می‌پردازند.

یکی از مقام‌های ارشد افغان که خواست نامش فاش نشود، گفت: امیدواری‌ها برای برگزاری مذاکرات میان دولت کابل با طالبان بسیار بالاست.

منابع دیگر نیز گفته‌اند که این مذاکره اوایل مارس 2015 برگزار می‌شود. در حال حاضر، هیچ مذاکره‌ای میان دوطرف وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین از چین، عربستان و امارات خواست تا به پاکستان برای پایان بخشیدن به حمایتش از شبه‌نظامیان فشار وارد آورند و گفت: این نه تنها فقط برای صلح مفید است بلکه برای بهبود روند اقتصادی افغانستان نیز مثمرثمر است.

پاکستان در گذشته از طالبان به عنوان عامل نفوذی و جاسوس و با هدف رخنه در دولت کابل استفاده می‌کرد.

انتهای پیام

کد N738370

وبگردی