آفتاب

کری: اختلافات هنوز وجود دارد

کری: اختلافات هنوز وجود دارد

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اگر ایران با اقداماتی که ثابت می‌کند به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست موافقت نکند آمریکا آماده است تا از میز مذاکره کناره‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه برگزاری نشست دو جانبه‌اش با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در چارچوب مذاکرات هسته‌ای، گفت که هنوز اختلافات کلیدی میان طرف‌های مذاکره‌کننده وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد: اگر تهران با شرایطی که ثابت کند به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست موافقت نکند آمریکا آماده است تا میز مذاکره را ترک کند.

کری تأکید کرد: اعضای گروه 1+5 کاملاً با یکدیگر متحد و خواهان دستیابی به یک توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور هستند.

وی تصریح کرد: به طور قطع هیچ اختلاف نظری درباره آنچه که ما معتقدیم ایران باید برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش انجام دهد وجود ندارد و گروه 1+5 کاملاً در موضوع ایران متحد است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز یک‌شنبه با محمدجواد ظریف در ژنو دیدار کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به سفر دوروزه کری به ژنو، گفت: هدف از این سفر حصول پیشرفت در مذاکرات در آستانه ضرب‌الأجل 31 مارس است.

جان کری همچنین به وجود اختلافات میان طرف‌های مذاکره‌کننده اشاره کرد و گفت: هنوز اختلافاتی وجود دارد که باید برطرف شود و اگر یک توافق کلی تا ضرب‌الأجل 31 مارس حاصل نشود این مذاکرات تمدید نخواهد شد.

وی افزود: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هیچ تمایلی برای تبدیل مذاکرات هسته‌ای پس از این ضرب‌الأجل تعیین شده ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا دستیابی به پیشرفت در این مذاکرات را ممکن دانست و گفت: ما می‌توانیم در این دوره از مذاکرات پیشرفت داشته باشیم. یک گروه 1+5 متحد ایده‌های خلاقانه را برای رسیدن به این هدف روی میز مذاکره قرار داده است.

وی ادامه داد: اکنون ما باید ببینیم آیا ایران قادر است صحبت‌های خود را با تمایلش برای اثبات ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود هماهنگ سازد یا نه.

کری تأکید کرد: دولت‌های ما با هم‌پیمانان بین‌المللی‌مان در این هدف که باید تمام راه‌های ممکن برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را از بین ببرند اتفاق نظر دارند.

جان کری که به منظور دیدار با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود به لندن سفر کرده بود در حالی این اظهارات را بیان کرده است که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به منظور شرکت در این مذاکرات و حل مسائل فنی باقیمانده به ژنو سفر کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، مقامات ایرانی همواره اعلام کرده‌اند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی کشورمان قرار ندارد و برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است.

انتهای پیام

کد N738331

وبگردی