آفتاب

العربی: گردان‌های القسام تروریست نیستند/ اسرائیل پشت تمام رخدادهای منطقه است

العربی: گردان‌های القسام تروریست نیستند/ اسرائیل پشت تمام رخدادهای منطقه است

دبیرکل اتحادیه عرب با بیان اینکه اسرائیل مسئول تمامی رخدادهای منطقه خاورمیانه است، تاکید کرد: گردان‌های القسام و دیگر گروه‌های مقاومت که در برابر اشغالگری‌های اسرائیل مبارزه می‌کنند تروریست‌ نیستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی بر اهمیت اجرایی کردن طرح "دفاع مشترک کشورهای عربی" برای حفظ امنیت ملی این کشورها و مقابله با تروریسم تاکید کرد و گفت: جهان عرب مرحله سختی را پشت سر می‌گذارد برای همین کشورهای عربی باید برای مقابله با خطر تروریسم با همه متحد شوند.

وی افزود: من نامه‌هایی را برای وزرای خارجه عرب جهت اعلام دیدگاه‌هایشان در خصوص معاهده دفاع مشترک که در سال 1950 امضا شده است فرستادم و امیدوارم هرچه سریعتر نظرات خود را اعلام کنند، چرا که این مساله در نشست آتی وزرای خارجه در هشتم مارس آتی(17 اسفند) مطرح خواهد شد.

العربی در خصوص مخالفت قطر با بیانیه اتحادیه عرب در خصوص حق مصر درانجام حملات علیه گروه‌های ترویستی در لیبی گفت: در حال حاضر دو نهاد در لیبی وجود دارد. قطر "نهاد مشروع" در طبرق را تایید نمی‌کند بلکه "گروه‌های تندرو" را تایید کرده و مخالف لغو ارسال سلاح برای ارتش لیبی است. من موضع قطر را درک نمی‌کنم چرا که حملات هوایی مصر به پایگاه‌های داعش در لیبی به دلیل حمایت از شهروندان و منافع خود است.

وی در خصوص شکست اتحادیه عرب در ایفای نقش کارآمد برای توقف درگیری‌ها در لیبی گفت: ما از همان آغاز برای ایجاد نهادها، پلیس و ارتش لیبی و جهت ایجاد راهکاری سیاسی برای بحران این کشور با همکاری سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا تلاش کرده‌ایم و همچنان تلاش می‌کنیم. من در نشستی با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کردم که به تنهایی نمی‌توان برای لیبی کاری کرد بلکه باید تلاش‌های خود را پکپارچه کنیم تا بتوانیم برای بحران این کشور راهکاری بیابیم.

وی در خصوص اوضاع سوریه و تماس‌های اتحادیه عرب با ائتلاف مخالفان سوریه گفت: مخالفان پراکنده شده‌اند و باید با هم متحد شوند. من قبلا هم گفتم آیا عاقلانه است که با شش رئیس ائتلاف طی سه سال تعامل داشته باشیم؟ ما در گفت‌وگوهایمان با دولت دمشق نیز موفق نشدیم و پرونده را به شورای امنیت فرستادیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد. با این حال تماس‌های غیر مستقیمی با دولت سوریه وجود دارد و ما بر لزوم گفت‌وگو در خصوص مرحله انتقالی و پس از آن در خصوص مبارزه با تروریسم تاکید داریم. ما می‌گوییم مخالفان سوری تروریست نیستند و باید خواسته‌های آنان را محقق کرد.

وی افزود: با اینکه روسیه مخالفان و دولت سوریه را در یکجا گردهم آورد اما هیچ کاری از پیش نبرد. به نظر من روس‌ها دیگر اشتیاقی برای ادامه تلاش‌ها جهت برگزاری مذاکرات میان دولت و مخالفان ندارد چرا که این مساله هزینه زیادی برای مسکو خواهد داشت.

العربی در خصوص اقدام دادگاه مصر در خصوص تروریست خواندن گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس نیز گفت: من چیزی در خصوص حکم‌های قضایی نمی‌گویم اما گردان‌های القسام و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین که با اشغالگری‌های اسرائیل مقابله می‌کنند تروریست نیستند و حق دارند در برابر اسرائیل مقاومت کنند. من طی جنگ علیه غزه در تماس مداوم با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بودم.

العربی گفت: عدم بازسازی نوار غزه به دلیل اختلاف میان مسئولان غزه و رام‌الله است. کشورهای اهدا کننده از دادن اموال به جنبش حماس خودداری می‌کنند. اختلافات داخلی و عدم همکاری میان تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس مانع بازسازی غزه است.

دبیرکل اتحادیه عرب ضمن هشدار نسبت به اختلافات میان سنی و شیعه، اسرائیل را مسئول تمامی رخدادهای منطقه دانست و گفت: اسرائیل پشت تمام مشکلاتی است که منطقه از آن رنج می‌برد چرا که این رخدادها به نفع اسرائیل است. نیروی اسرائیل تنها به زرادخانه نظامی‌اش نیست بلکه در تضعیف مصر، عراق و سوریه است. اسرائیل در حال حاضر آخرین مراکز نژادگرایی و استعمار در جهان است اما جامعه جهانی ساکت نمی‌نشیند.

انتهای پیام

کد N738329

وبگردی