آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

کوشکی: احزاب یمنی بر روی استقلال ملی وحدت نظر دارند

کوشکی: احزاب یمنی بر روی استقلال ملی وحدت نظر دارند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برخلاف خواست شورای همکاری خلیج فارس و غرب،‌ احزاب یمنی بر روی کسب استقلال ملی وحدت نظر دارند.

صادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تحولات اخیر یمن خاطرنشان کرد: رسانه‌های یمنی اعلام کردند که شورای انتقالی به تصمیمات خوبی دست یافته است.

وی ادامه داد: شورای انتقالی مجموعه‌ای از احزاب مختلف یمنی است و انصارالله یکی از گروه‌های عضو این شورا است. از سوی دیگر بیش از 700 نماینده از احزاب مختلف این کشور در شورای انتقالی گردهم می‌آیند تا قبل از انتخابات پارلمانی نمایندگان را تعیین کنند و این روند تا حد زیادی مورد پذیرش اکثریت مردم یمن واقع شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه با توجه به ناکارآمدی دولت منصور هادی که مورد حمایت شورای همکاری آمریکا و غرب بود، ملت این کشور خواهان تحولات اساسی هستند، گفت: یمن با بحران معیشتی،‌ نبود برق، آب و قحطی روبرو است.

وی ادامه داد: احزاب و گروه‌های یمنی همگی بر روی ناکارآمدی دولت منصور هادی اتفاق نظر داشتند و به همین خاطر از دیدگاه‌های حوثی‌ها یا انصارالله استقبال کردند ولی شورای همکاری خلیج فارس تلاش می‌کند با منزوی کردن، انقلابیون و مردم یمن آن‌ها را تحت فشار قرار دهد تا مجدداً کسی روی کار بیاید که با شورای همکاری و غرب سیاست‌های همسویی را دنبال کند.

کوشکی با تاکید بر اینکه یمن در موقعیت استراتژیک قرار گرفته و تحولات آن از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: این کشور در کنار تنگه باب المندب و خلیج عدن و دریای سرخ قرارگرفته است و به همین دلیل هم آمریکایی‌ها مایل نیستند نیروی مستقل سیاسی در یمن روی کار بیاید و طبیعی است که عربستان به عنوان عضو مهم شورای همکاری خلیج فارس بخواهد جنوب خود که مرز گسترده‌ای با یمن دارد را امن نگه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یمن پاشنه آشیل عربستان محسوب می‌شد و در زمان منصور هادی، این کشور به نوعی زیرمجموعه سعودی‌ها محسوب می‌شد در حال حاضر هم آن‌ها با استقلال این کشور کاملا مخالف هستند.

وی در پایان تاکید کرد: روند تحولات یمن حاکی از آن است که احزاب و گروه‌های مختلف از جمله انصارالله توانسته‌اند به اتفاق نظر برسند چرا که خواهان استقلال کشورشان هستند و همگی بر روی این امر اتفاق نظر دارند.

انتهای پیام

کد N738262

وبگردی